Hyundai Elantra 1.6 CRDi (136KM) – wysoki poziom kultury | TEST

wrz 30, 2017 3 odpowiedzi przez

Kiedy mogłoby się wydawać, że kompaktowe sedany zostały już wyparte z rynku przez bardziej funkcjonalne hatchbacki i kombi, Hyundai zdecydował się na wprowadzenie nowej generacji modelu Elantra. I bynajmniej ten ruch nie stanowi niefrasobliwości koreańskiego producenta, ale jest przemyślanym posunięciem chcącym wykorzystać ospałość konkurencji w tym segmencie. Czy Elantra to propozycja godna zainteresowania, czy rynkowy niewypał, który szybko odejdzie w zapomnienie?

W poszukiwaniu konkurencji

Hyundai Elantra to przedstawiciel grona kompaktowych limuzyn, wśród których absolutnym liderem w Polsce jest Skoda Octavia oferowana w praktycznym nadwoziu typu liftback. Patrząc jednak na gamę aut konkurencyjnych można odnieść wrażenie, że brakuje chętnych na rzucenie rękawic czeskiemu producentowi. Owszem, Renault zainaugurował niedawno sprzedaż Megane GrandCoupe, a nowy Civic również będzie oferowany w nadwoziu sedan. To jednak wciąż mało, a klientów szukających wygodnej i kompaktowej limuzyny, nie brakuje.

DSC09904

Świeży desing rodem z niemieckiego biura projektowego

Hyundai już od pewnego czasu wprowadził stylistyczny ład wspólny dla wszystkich modeli, który został nazwany mianem „Fluidic Sculpture 2.0”. Nie inaczej jest w przypadku Elantry. Nadwozie mierzące 4570 mm długości wyróżnia się dynamiczną linią i zadziornym wyglądem, szczególnie w przedniej części auta, gdzie prym wiedzie duży, heksagonalny grill. Zdecydowanie bardziej stonowany jest tył Hyundaia wyróżniający się bardzo płynnym przejściem między szybą, a klapą bagażnika. Takie rozwiązanie, choć niezwykle eleganckie w wyglądzie, mocno ograniczyło widoczność do tyłu i co za tym idzie, komfort manewrowania.

DSC09910 DSC09898

Trzymając się porównania do nowej Skody Octavii, Elantra jest od niej o 10cm krótsza i o 1.4cm węższa. Odnosząc wymiary do Renault Megane GrandCoupe także zauważyć można znaczące różnice, gdyż długość nadwozia koreańskiego sedana jest o 6.1cm mniejsza.

Ergonomiczne, choć nieco archaiczne wnętrze

Wnętrze Elantry zostało zaprojektowane w klasycznym stylu. Nie znajdziemy tu wielu fajerwerków, ale w zamian są miękkie i przyjemne w dotyku plastiki. Zarzuty skierować można jednak do konsoli środkowej, która została wykończona w nieco archaicznym stylu, co widać po zastosowanym tworzywie i przyciskach, nie sprawiających wrażenia najsolidniejszych. Powyższe wady zostały z nawiązką wyeliminowane w nowym Hyundaiu i30, ale póki co, Elantra korzysta ze starych rozwiązań estetycznych.

DSC09888

W najbogatszych wersjach Style i Premium w standardzie znaleźć można kolorowy i dotykowy zarazem wyświetlacz. Jego rozmiary są niestety niewielkie i wynoszą tylko 4.2”. Istnieje możliwość dokupienia opcjonalnego systemu Alpine z większym ekranem i nawigacją, ale jego koszt sięga 4000zł i co trzeba nadmienić, jest to system niefabryczny, a więc taki, który kupić można także w większych marketach z elektroniką i zamontować samodzielnie.

DSC09891

Wnętrze Hyundaia ma jednak kilka ważnych odnotowania zalet. Pierwszą z nich są bardzo wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Druga to komfortowa pozycja za kierownicą pozwalająca na uzyskanie dobrej widoczności do przodu i odpowiedniego podparcia dla łokci. Świetnie w dłoniach leży także kierownica, która została obita miękką skórą o wysokiej gramaturze.

DSC09894

Z przodu, podobnie jak i na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca, nawet dla długonogich kierowców. Na plus duża ilość schowków, dobrze zaplanowane kieszenie w drzwiach i dwa cupholdery umiejscowione między przednimi fotelami. Wnętrze Elantry można określić słowem „dojrzałe”, zarówno jeśli chodzi o wygodę, jak i funkcjonalność.

DSC09884 DSC09881

Do granicy 500l jeszcze trochę…

Otwierając klapę bagażnika ujrzymy dość niewielki bagażnik o wysoko osadzonym progu załadunkowym. Jego pojemność to 458l, co stanowi wynik aż o 132l mniejszy od Skody Octavii Liftback. W porównaniu do bezpośredniej konkurencji kompaktowych sedanów wynik ten również nie prezentuje się najokazalej. Dla przykładu Megane GrandCoupe może bowiem pochwalić się 550 litrowym kufrem. No cóż, Hyundai projektując Elantrę wyraźnie postawił na ilość miejsca na nogi dla pasażerów, co odbiło się negatywnie na innych parametrach, szczególnie biorąc pod uwagę krótsze, niż w przypadku konkurencji nadwozie.

DSC09877

Komfortowa jazda z naciskiem na akustykę

Hyundai wypracował ostatnimi modelami dość przewidywalną charakterystykę zawieszenia z naciskiem na komfort jazdy. Tym razem jednak Elantra w połączeniu z 17” alufelgami zachowuje się nadspodziewanie dobrze w zakrętach, co stanowi także efekt dużego rozstawu osi wynoszącego 2700mm i krótkich zwisów przednich i tylnych. Hyundai jest więc zwarty w budowie, a taka konstrukcja pomimo miękkiego zawieszenia przekłada się na dobre właściwości jezdne. Ciut precyzyjniejszy i bardziej bezpośredni mógłby być jednak układ kierowniczy, który stanowi najbardziej ospały element układanki.

DSC09919

Ogromne brawa należą się jednak Hyundaiowi za świetne wygłuszenie zawieszenia. Komfort akustyczny podczas jazdy po dziurawych drogach jest moim zdaniem lepszy niż w przypadku chociażby BMW Serii 3, czy Volkswagena Golfa. Również podczas jazdy z prędkościami autostradowymi z odczuć można, że producent przyłożył się do kwestii wyciszenia kabiny dopinając wizerunek Elantry, jako komfortowej limuzyny.

DSC09895

Ekonomiczny silnik o dobrej dynamice

Połączenie dwusprzęgłowej skrzyni 7DCT i silnika wysokoprężnego 1.6 CRDi tworzy bardzo przyjemny duet, w przypadku którego trudno o znalezienie poważniejszych niedociągnięć. Motor rozpędza Elantrę do 100km/h w 11.0s i choć nie jest to wybitny wynik to skrzynia dobrze zarządza momentem wynoszącym 300Nm i efektywne odczucia są dużo lepsze, aniżeli surowe dane techniczne.

DSC09907

7 biegowy automat zmienia biegi sprawnie, dzięki wykorzystaniu dwóch sprzęgieł, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na osiąganie dobrych wyników zużycia paliwa. Mój osobisty rekord w trasie tym autem to 3.8l/100km. Średnie spalanie z naciskiem na użytkowanie w trybie miejskim wyniosło natomiast ok. 6.0l/100km. Chcąc na dłuższą metę uzyskać spalanie powyżej 7l/100km trzeba więc mocno wciskać pedał gazu.

DSC09890

Dwa silniki, dwie skrzynie, a cena…?

Oferta jednostek napędowych Elantry jest dość wąska, bo obok testowanego diesla 1.6 CRDi (136KM) można wybrać jeszcze silnik benzynowy 1.6 MPi o mocy 128KM w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną lub 7 biegowym, omawianym wcześniej automatem.

DSC09906

Każdy z silników dostępny jest ponadto w jednej z 4 wersji wyposażeniowych. Podstawowa z nich to Classic Plus i obejmuje w standardzie m.in. asystenta ruszania pod górę, klimatyzację manualną, elektryczne szyby i lusterka, skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, czy 2 podłokietniki. Cena w połączeniu z silnikiem 1.6 MPi wynosi 69 400zł. Jak na tym tle wypada konkurencja? Obszerniejsza Octavia z silnikiem turbodoładowanym 1.0 TSI (115KM), ale w nieco uboższej wersji wyposażeniowej Active kosztować będzie 72 580zł. Megane GrandCoupe z silnikiem 1.6 SCe (115KM) w podstawowej wersji Life to natomiast wydatek dużo niższy, bo 59 900zł.

DSC09930

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to w przypadku Hyundaia ceny zaczynają się od 81 400zł za motor o mocy 136KM ze skrzynią manualną. Za 84 110zł nabędziemy natomiast Octavię z silnikiem 1.6 TDI (115KM), a 78 900zł kosztować będzie Megane z jeszcze słabszym silnikiem 1.5 dCi o mocy 110KM, ale w wyższej (2 z 4) wersji wyposażeniowej Zen.

DSC09933

Testowany model z silnikiem 1.6 CRDi ze skrzynią automatyczną i w wersji wyposażeniowej Style to natomiast wydatek rzędu 102 900zł.

Porównując Elantrę do Octavii, czy Megene trudno oprzeć się wrażeniu, że ceny koreańskiego produktu nie zostały skalkulowane na przesadnie atrakcyjnym poziomie. Hyundai zaczyna się cenić, co jest jednak uzasadnione i idzie w parze z coraz bardziej drobiazgowym dopracowaniem produktów w gamie modelowej. Potwierdzeniem tego jest także przykład Elantry, w przypadku której chociażby poziom komfortu i izolacji akustycznej śmiało zaliczyć można do segmentu premium.

DSC09927 DSC09922 DSC09918 DSC09885

 

 

 

 

Aktualności, Nowe, Testy

O autorze

Jsem kreativní člověk se smyslem pro detail a své schopnosti uplatňuji v automotive ;-)

3 odpowiedzi do artykułu “Hyundai Elantra 1.6 CRDi (136KM) – wysoki poziom kultury | TEST”

  1. daniel says:

    Nawet wnętrze przypadło mi do gustu :)

  2. Dawid says:

    Bardzo fajny model środek też przyjemny nie ma tragedii żadnej i dziwnych kształtów jak najbardziej mi się podoba

  3. Adam says:

    Coraz lepsze są auta tej marki. Z tego co widzę jakość bardzo wzrosła w porównaniu do pocztowych modeli tej marki. Jak dla mnie to robią się coraz groźniejszą konkurencją. I dobrze 😉

Zostaw odpowiedź

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress