Mercedes Citan Tourer – wszechstronna gwiazda | Test

maj 12, 2016 5 odpowiedzi przez

Przez wiele lat w ofercie produktowej Mercedesa brakowało małego pojazdu użytkowego, który uzupełniłby możliwości swoich większych braci – Vito i Sprintera. Z tego też powodu wielu przedsiębiorców rezygnowało z wyboru gamy modelowej niemieckiego koncernu, gdyż była ona niepełna. Z drugiej strony Mercedes nie forsował potrzeby stworzenia własnego modelu od podstaw, ale postanowił wykupić licencję na wykorzystanie konstrukcji nowego Renault Kangoo. Tak też powstał Citan – model mający przede wszystkim uzupełnić ofertę samochodów użytkowych i wpłynąć pozytywnie na sprzedaż całej oferty modelowej.

Ładniejszy brat bliźniak

Podstawowym zadaniem inżynierów i stylistów Mercedesa było wyróżnienie się na tle francuskiego konkurenta oraz zindywidualizowanie konstrukcji pod kątem wymagającego klienta. Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że sztuka ta udała się w 100%. Citan wygląda dojrzalej w porównaniu do Kangoo i zdecydowanie bliżej mu do prestiżu, z którym wiąże się obecność gwiazdy na atrapie chłodnicy. Citan nie ma czego się więc wstydzić, a jego wygląd odznacza się na tle innych, małych samochodów użytkowych.

_DSC3557

_DSC3598

Przejrzyste wnętrze z małym „ale”  

Mercedes także we wnętrzu postanowił zrezygnować ze stylistyki zaproponowanej przez Renault. Fajerwerków nie ma, ale nie o to chodzi w tej klasie aut. Konsola środkowa jest prosta, przejrzysta, a co za tym idzie, niezwykle ergonomiczna. Do obsługi zarówno długich świateł, jak i kierunkowskazów oraz wycieraczek służy natomiast jeden, zespolony przełącznik umieszczony po lewej stronie kierownicy. Drążek skrzyni biegów został umieszczony wysoko, dzięki czemu można odnieść wrażenie, że w Citanie wszystkie kluczowe elementy wnętrza znajdują się na wyciągnięcie ręki. Jeśli chodzi o funkcjonalność, nie jest niestety idealnie. Uchwyty na kubki zostały umieszczone bardzo nisko, a inną bolączką wnętrza jest mała ilość schowków na drobne przedmioty. W tych kwestiach Mercedes mógł pokusić się o lepsze zagospodarowanie przestrzeni między przednimi fotelami. Za pewnego rodzaju rekompensatę można jednak uznać duży schowek umieszczony w podsufitce.

_DSC3581

_DSC3584

Możliwości ładunkowe godne pochwały

Testowaną przez nas wersję Mercedes nazwał mianem „Tourer”, a w praktyce jest klasycznym przykładem pięciomiejscowego kombivana. To uniwersalne nadwozie spisze się zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i użytkowaniu prywatnym. Mercedes zadbał o wysoki komfort podróżowania, co przejawia się zastosowaniem wygodnych foteli oraz dużą ilością miejsca zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie siedzeń. Prawdziwą „siłą” Citana Tourer jest jednak jego bagażnik, którego pojemność sięga 685l przy złożonych siedzeniach i aż 3000l, jeśli zdecydujemy się na ich rozłożenie. Maksymalna ładowność w zależności od wersji może wynieść ponad 700kg, a w przewożeniu ładunków pomogą także fabrycznie zamontowane relingi dachowe. Citan w wersji Tourer to zatem auto niezwykle uniwersalne biorąc pod uwagę jego możliwości załadunkowe i pięcioosobową kabinę pasażerską.

_DSC3574

Usztywnione zawieszenie  = lepsze prowadzenie

Jeśli komuś wydaje się, że Mercedes Citan dzieli z Kangoo identyczne zawieszenie, to będzie w dużym błędzie. Niemiecki koncern postanowił bowiem wprowadzić zmiany, dzięki którym Citan miał stać się bardziej przewidywalny w prowadzeniu, co w przypadku pojazdu o dość wysoko umieszczonym środku ciężkości, ma niebagatelne znaczenie. Zmieniono więc stabilizator, sprężyny, amortyzatory, a także obniżono prześwit o 15mm. W efekcie tego usztywniony Citan prowadzi się pewnie ze szczególnym wskazaniem na dobre zachowanie w zakrętach. Nie ucierpiał na tym przesadnie komfort jazdy, bowiem baza, a więc zawieszenie Kangoo jest samo w sobie tak miękkie, że trudno odczuć dyskomfort wynikający z przeprowadzonych zmian.

_DSC3564 _DSC3566

Jedna benzyna i trzy diesle

Testowany egzemplarz nosił oznaczenie „112”, co identyfikuje pojazd z obecnością turbodoładowanej jednostki benzynowej 1.2 i mocy 114KM, która współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Ta najbardziej „francuska” jednostka z gamy charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką okupioną jednak stosunkowo wysokim spalaniem, szczególnie w trasie, gdzie dają o sobie znać duże opory powietrza stawiane przez nadwozie auta. W warunkach jazdy pozamiejskiej trzeba zatem liczyć się ze zużyciem paliwa w granicach 7 litrów, natomiast w mieście może pochłonąć ok. 9 litrów benzyny na 100km. Dla miłośników oszczędnej jazdy pozostaje wybór jednostki 1.5 CDI dostępnej w trzech wariantach mocowych: 75, 90 lub 110KM.

_DSC3591

Najtańszy Mercedes w gamie

Naturalną koleją rzeczy jest porównanie cen Citana i Kangoo oraz wyciągnięcie wniosków. Podstawową wersję Citana Tourer 112 zakupimy za 76 750 zł brutto (62 400 zł netto). Zakup Citana 108CDI z 75-konnym silnikiem wysokoprężnym to wydatek prawie 81 000 zł brutto (65 800 zł netto). W przypadku Kangoo ceny są niższe o 6 tys. zł brutto, jeśli chodzi o podstawową wersję z silnikiem benzynowym i o 11 tys. zł brutto, kiedy mowa o silniku 1.5 dCi (75KM). Choć różnica w cenie jest diametralna, to klienci dość chętnie sięgają po produkt Mercedesa. Wynika to przede wszystkim z prestiżu marki, której brak francuskiemu konkurentowi. Wspomniany prestiż będzie również miał odzwierciedlenie w niższej utracie wartości pojazdu, czego nie sposób pominąć.

_DSC3558 _DSC3599

Słowem podsumowania

Mercedes, tworząc Citana na bazie popularnego Kangoo zrobił dobry ruch. Z jednej strony oszczędził czasu i pieniędzy na stworzeniu własnej platformy małego auta użytkowego, a z drugiej wykorzystał wszelkie zalety płynące z doświadczenia francuskiego kooperanta. Indywidualne modyfikacje, które przeprowadził Mercedes nadały Citanowi szyku oraz typowo niemieckich własności jezdnych. W praktyce więc, korzystając z matematycznej nomenklatury, Citana i Kangoo łączy wspólny mianownik , ale dzieli licznik. Z tego też powodu są to tak naprawdę odmienne pojazdy dla różnych grup docelowych.

Aktualności, Nowe, Testy

O autorze

Jsem kreativní člověk se smyslem pro detail a své schopnosti uplatňuji v automotive ;-)

5 odpowiedzi do artykułu “Mercedes Citan Tourer – wszechstronna gwiazda | Test”

  1. Janek_L says:

    Ciekawy kolor…. Tylko mam wrażenie, że silnik 1,2 TCe jest średnim rozwiązaniem dla tego auta

  2. Jan_Wichura says:

    Porównując wizualnie Citana do Kangoo wybrałbym zdecydowanie Citana. Porównując wnętrze ciężko byłoby Mi się dopatrzyć różnic dlatego zadecydowałby punkt trzeci… CENA.

  3. Roman says:

    Szkoda tylko, że cena Citana jest sporo wyższa niż Kangoo…

  4. oni32_wawa says:

    Jednak skądś się bierze powiedzenie….. Nie ma jazdy bez gwiazdy

  5. Andrzej says:

    Miałem okazje jechać i jednym i drugim (Citan i Kangoo)- wszystko to samo tylko w Mietku płacimy sporo za to że mamy gwiazdę na masce i tyle.

Zostaw odpowiedź

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress