Wygłuszenie drzwi w samochodzie: praktyczny poradnik

lis 19, 2013 121 odpowiedzi przez

Na pewno każdy z kierowców potrafi wytknąć swojemu samochodowi pewne wady. Dla jednych auto za dużo pali (w sumie zawsze mogłoby palić mniej), dla innych mogłoby być nieco bardziej dynamiczne, czy też pojemne. Jedni potrafią pogodzić się z pewnymi niedociągnięciami, a inni wręcz przeciwnie, zrobią wszystko, żeby sprawić, aby samochód był bliski wymarzonemu ideałowi. Tak też jest z miłośnikami car-audio, którzy w pocie czoła pracują nad tym, aby stworzyć istną operę we wnętrzu swojego ukochanego auta. Dzisiaj pokażemy jak w dość prosty, ale i wyjątkowo skuteczny sposób zwiększyć możliwości fabrycznego nagłośnienia. Będziemy wygłuszać drzwi przednie w Mitsubishi Lancerze ósmej generacji (2008-).

Na wstępie polecam też lekturę pozostałych dwóch artykułów z serii poradników wygłuszeniowych:

– wygłuszenie maski (https://www.strefatestow.pl/wygluszenie-maski-krok-po-kroku-poradnik/)
– wygłuszenie bagażnika (https://www.strefatestow.pl/wygluszenie-bagaznika-krok-po-kroku-poradnik/)

Po co wygłuszać drzwi?

Po pierwsze – polepszenie dźwięku. Wygłuszając drzwi będziemy starać się stworzyć maksymalnie szczelną i sztywną komorę dla pracującego głośnika. Trochę jak w kolumnie głośnikowej. Czyste zasady fizyki – z jednej strony wytłumiamy fale dźwiękowe, które biegną od tylnej strony membrany głośnika, a z drugiej zwiększamy efektywność fal przedniej strony membrany. Od strony praktycznej, oczekujemy poprawy brzmienia systemu, a w szczególności tonów niskich (basy) i średnich, za które odpowiedzialny jest głośnik zamontowany w drzwiach. Po drugie – komfort jazdy. Wygłuszając drzwi tworzymy dodatkową barierę dla dźwięków, które przedostają się do środka auta, co oznacza, że powinno zrobić się ciszej podczas jazdy. Po trzecie – wyjątkowy odgłos zamykających się drzwi, znany do tej pory tylko właścicielom aut klasy premium. ; -)

Czym wygłuszamy drzwi?

Do wygłuszenia drzwi potrzebujemy odpowiednich materiałów, które je usztywnią i będą wyróżniały się właściwościami tłumiącymi. Najtańszym i bardzo popularnym materiałem jest taśma dekarska, której składnikiem „aktywynym” jest warstwa bitumiczna usztywniona aluminium. Koszt: +/-35zł/m2. Do kupienia w sklepach budowlanych. Większość producentów oferuje produkty o porównywalnej jakości, np. Soudal, Tytan, Den Braven. 2 Droższym, ale bardziej skutecznym sposobem jest zastosowanie dedykowanych do wygłuszania mat bitumicznych (np. firm APP/Boll), które są grubsze, a co za tym idzie skuteczniejsze w porównaniu do taśmy dekarskiej. Najbardziej opłaca się kupić przez internet. Do wyboru mamy m.in. maty twarde i elastyczne. Nie polecam tych pierwszych. Co prawda są najtańsze, jednak łatwo się łamią, a praca przy ich użyciu jest dość uciążliwa, szczególnie, gdy naklejamy ją na powierzchnie o nieregularnym kształcie.

Miękka mata APP typu Flex to koszt 5,75 zł za sztukę, która mierzy 25x50cm. Około 15-16 mat wystarczy na wygłuszenie pary drzwi w większości samochodów. Daje to koszt w granicach 90 zł.
Przykład: http://www.bitmat.pl/pl/p/Mata-bitumiczna-wygluszajaca-miekka-flex-25×50/134

3 Powyższe materiały mają jednak pewne wady. Przede wszystkim maty/taśmy oparte o bituminy, które zostaną niechlujnie zamontowane, kiepsko radzą sobie w warunkach skrajnych temperatur. Zimą potrafią pękać, a latem, odklejać się, a czasem wręcz „spływać” z powierzchni drzwi. Ponadto masa bitumiczna wykazuje optymalne właściwości tylko w wąskich zakresach temperatur. Podsumowując: produkty bitumiczne dedykuje się głównie instalacjom amatorskim. 1 Osoby bardziej wymagające i profesjonaliści stosują materiał, który niemalże pozbawiony jest wad, gdyż nie traci swoich właściwości akustycznych pod wpływem temperatur i generalnie oferuje lepsze właściwości tłumiące w porównaniu do bitumin. Są to maty oparte o gumę butylową. Ceny takich materiałów są różne i wahają się od 100 do 250zł za 1m2 w zależności od składu i grubości. W naszym poradniku zastosujemy maty iSILVER uznanej, rosyjskiej firmy STP, które oferują świetny stosunek ceny do jakości. W tym przedziale cenowym, ich głównym, powszechnie polecanym konkurentem, są maty firmy GMS. Ja jednak korzystam z produktów STP, z uwagi na to, że zdarzyło mi się już zawieść na kleju stosowanym w GMS. Uznaną marką cieszą się także produkty m.in. Dynamat, czy Stinger, z których często korzystają profesjonaliści nagłaśniając auta z myślą o zawodach car audio.

Fajną promocję na STP Silver znajdziecie tutaj: http://www.bitmat.pl/pl/p/StP-i-Silver-mata-wygluszajaca-butylowa-alubutyl/208
37,5 zł za sztukę o wielkości 75×50 cm, czyli wychodzi dokładnie 100zł za 1m2.  Maty są duże, więc wystarczy ok. 5-6 sztuk.
Dla samochodów 4 i 5 drzwiowych potrzebne będzie ok. 2 metrów kwadratowych mat na JEDNĄ PARĘ DRZWI (czyt. 2 szt.). Dla aut 2-3-drzwiowych najlepiej pomierzyć indywidualnie drzwi, gdyż z reguły w tego typu nadwoziach są one większe od drzwi w autach 4-5 drzwiowych. Jak samodzielnie wyliczyć wymaganą powierzchnię mat? Należy pomierzyć blachę zewnętrzną drzwi, pomnożyć x4 (dla pary drzwi) i do wyniku dodać 10-20%. Wyliczona wartość wystarczy w zupełności z okładem na wymagane prace.

Przystępujemy do pracy. Wygłuszenie drzwi przednich: krok po kroku.

Potrzebne będzie ok 2 metrów kwadratowych materiału wygłuszającego na blachę i ok. 1,5m2 materiału na tapicerkę. To wystarcza do wygłuszenia pary drzwi. Przyda się także blacha aluminiowa i wałek (rolka) do mat, tudzież jego zamiennik (np. łopatka kuchenna) , którym będziemy dociskać matę po naklejeniu na daną powierzchnię. Na sam początek zdejmujemy tapicerkę. Zaczynamy od wyciągnięcia trójkąta maskującego głośniki wysokotonowe. Następnie odkręcamy trzy śrubki (kolor czerwony), które ukryte są za zaślepkami i staramy się wyciągnąć boczek tapicerki, który dość mocno trzyma się na 11 zaczepach. Potrzeba tu użycia zdecydowanej siły. Nie ma co się obawiać, zaczepy wytrzymają. W wielu nowych autach stosuje się właśnie przewagę zaczepów w montażu tapicerki. Jest to związane z udoskonalaniem procesu produkcyjnego aut. Zaczepy pozwalają na ograniczenie czasu montażu, a także demontażu, ku uciesze takich osób jak ja. Bardziej skomplikowane jest zdjęcie tapicerki w aucie z ręcznym mechanizmem opuszczania szyb, gdyż trzeba najpierw zdjąć korbki, które są z reguły dość uciążliwie zamocowane przy pomocy drucianych zacisków.DSC00723

W Lancerze wszystko idzie jednak jak z płatka i po chwili naszym oczom ukazuje się wnętrze drzwi. Odpinamy kostki, odkręcamy klamkę, odklejamy folię zabezpieczającą i przygotowujemy się do oczyszczenia powierzchni, do której będziemy kleić maty. Najlepiej użyć do tego wodę z detergentem, a następnie odtłuścić drzwi benzyną ekstrakcyjną. W międzyczasie wyciągamy również głośniki, żeby nam nie przeszkadzały. W  Lancerze zastosowano praktyczny patent montażu głośników. Nie są one przykręcane do blachy śrubami, ale wraz z dystansem w nią wczepiane przy pomocy trzech mocowań. Wyjęcie ich trwa dosłownie kilka sekund. Oj mądry ten naród japoński.

DSC00724

Wnętrze drzwi w Lancerze.

DSC08584

Dla porównania – wnętrze drzwi w Skodzie Octavii.

Bierzemy się za wyklejanie części zewnętrznej drzwi. Staramy się zakleić jak największą powierzchnię, a za głośnikiem można pokusić się o położenie dwóch warstw maty. Należy jednak uważać, aby nie zakleić rowków odprowadzających wodę, które znajdują się w dolnej części drzwi. Nie chcemy bowiem, aby wnętrze drzwi stało się zbiornikiem retencyjnym…

Wyklejanie zewnętrznej części poszycia drzwi - Lancer

Wyklejanie zewnętrznej części poszycia drzwi – Lancer

Dla porównania - wyklejanie zewnętrznej części poszycia drzwi - Octavia

Dla porównania – wyklejanie zewnętrznej części poszycia drzwi – Octavia

Kiedy ten etap pracy mamy już za sobą możemy zająć się zamontowaniem płaskowników w otworach konstrukcyjnych, które będą dodatkowo podpierać matę i usztywniać drzwi. Do tego zadania stosuję blachę aluminiową o grubości 0,5mm, którą nituję bezpośrednio do poszycia drzwi. W zastępstwie nitów dobrze sprawdzą się także wkręty samowiercące. Można zastosować grubszą blachę, ale moim zdaniem, różnicy nie usłyszycie. Bezkompromisowym rozwiązaniem byłoby całkowite zakrycie otworów blachą. Wtenczas użycie materiału o “wyższym kalibrze” znalazłoby uzasadnienie. DSC00728 Teraz możemy zabrać się za klejenie mat w części wewnętrznej drzwi. Staramy się zakleić wszystkie otwory technologiczne, tak aby komora była maksymalnie szczelna. Szczególną uwagę przykładamy do wygłuszenia przestrzeni w bezpośrednim sąsiedztwie głośnika! DSC00729DSC00730DSC00732 Niezwykle częstym błędem, który popełniają amatorzy car-audio jest brak wytłumienia plastikowego boczka tapicerki, który ma tendencje do przenoszenia wibracji, czemu towarzyszy emisja niepożądanych, niezwykle denerwujących dźwięków, szczególnie podczas odtwarzania utworów z bogata linią basową. Do tego etapu zastosowałem łącznie 1,5m2 pianki firmy GMS, model „02”  wykonanej z pienionego butylo-kauczuku. Jest to profesjonalna pianka wygłuszeniowa dedykowana właśnie dla tłumienia elementów plastikowych, takich jak tapicerka drzwi. Zamiast GMS 02 zastosować można także równie skuteczną piankę kauczukową K6S, która jest ponadto nieco tańsza od GMS i można ją kupić w naprawdę grubych wariantach. Nie polecam natomiast pianek akustycznych (tzw. „piramidek”), które wchłaniają wodę, a ponadto utleniają się, co powoduje ich kruszenie.

Piankę K6S można kupić w: https://www.bitmat.pl/Pianki-wygluszajace/K6s-Pianka-wygluszajaca-akustyczna-kauczukowa-6mm-izolacyjna
GMS-a “02” znajdziecie tutaj: http://www.bitmat.pl/pl/p/GMS-02-pianka-wygluszajaca-samoprzylepna/148

Można kupić cztery sztuki – wtedy tylko na boczki, albo osiem sztuk i wykleić nimi zarówno tapicerkę, jak i wewnętrzne poszycie drzwi. Model GMS 02, jak i K6S charakteryzuje się grubością w granicach 6-7 mm, nie ma również przeszkód, aby zastosować grubsze modele, jak chociażby K9S, czy K13S o grubościach odpowiednio 9 i 13mm. Przyda się na potrzeby tapicerek o lichej konstrukcji.

Wielokrotnie spotykam się także z dylematem: czy warto dorzucić do GMS-a, czy K6S “parę” złotych i kupić piankę STP Biplast lub Dynamat Dynaliner.  Moim zdaniem nie, choć wśród osób, które reagują na hasło “Dynamat” przyspieszonym biciem serca, panuje zapewne odmienne przekonanie. Najlepiej przekonać się jednak na własnej skórze.

DSC00734Piankę K6S zastosować można także za głośnikiem w części zewnętrznej drzwi, gdyż jest wodoodporna. Zabieg ten poprawia zejście niskich tonów kosztem szybkości ich odwzorowania. Trick dla detalistów :-)

DSC00727Wnioski i podsumowanie

Efekt wygłuszenia drzwi jest słyszalny bardzo wyraźnie. Poprawiła się znacząco dynamika tonów niskich, są szybsze i wyraźniejsze, a także mniej buczące. Pojawił się także tzw. kick-bass. Bardziej detalicznie, choć wciąż dość płytko (z uwagi na kiepskiej jakości przetworniki) prezentują się tony średnie. Dzięki zamontowaniu nowych tweeterów (Focal TN 44), tony wysokie zyskały nowe, lepsze życie. W samochodzie zrobiło się także ciut ciszej, a zamykaniu drzwi towarzyszy odgłos znany z aut luksusowych ; -) Główną wadą wygłuszonych drzwi jest ich zwiększona waga. W przypadku starszych modeli aut, może nawet doprowadzić to do problemu opadania drzwi, dlatego przed podjęciem jakiejkolwiek pracy polecam sprawdzić stan zawiasów. Wygłuszanie drzwi nie jest trudne i nie wymaga specjalnych zdolności manualnych. Ważna jest natomiast dokładność i solidność wykonanej pracy, która zagwarantuje odpowiednie efekty. Warto zauważyć, że wygłuszając drzwi samodzielnie oszczędzamy ok. kilkuset złotych, które musielibyśmy wydać w warsztacie Car-Audio, nie wspominając już o satysfakcji, którą nie sposób wycenić :- )

Jeśli macie pytania odnośnie wygłuszenia drzwi to proszę piszcie w komentarzach. Na wszystkie odpowiem :)

Ostatnia aktualizacja poradnika: 28.04.2015 r.

Strefa Wiedzy

O autorze

Jsem kreativní člověk se smyslem pro detail a své schopnosti uplatňuji v automotive ;-)

121 odpowiedzi do artykułu “Wygłuszenie drzwi w samochodzie: praktyczny poradnik”

  1. AW says:

    Modyfikacja jak najbardziej warta uwagi. czasem wystarczy 100zl i fabryczny sprzęt gra nie do poznania :-)

  2. Czesław says:

    Dzięki! Pomogłeś mi!

  3. łukasz says:

    Bardzo fajny manual , porządny i dokładny , rzadko kiedy można taki spotkać.Jeśli będzie więcej takich na necie to nie będą potrzebne warsztaty. Jedyny mankament to taki ze u mnie w fiacie brava mam częsty problem z szybą , zamkiem czy cięgnami dlatego nie jestem w stanie pokleić a za chwile odklejać tych mat bo są już wtedy za drogie- drugi raz już tak trzymać nie będą… ale to już tylko zasługa fiata… manual PIKO BELO. pozdrawiam

  4. Andre says:

    bardzo dobry artykuł, dzięki za wskazówki, pozdrawiam,

  5. Poul says:

    Ok wszystko ładnie pięknie tylko nadal nie wiem jak włożyć maty przez małe otworki w drzwiach :) Dodatkowo chciałbym wiedzieć czy można zrobić “koszyk” pod głośnikiem czy lepiej zostawić więcej wolnej przestrzeni ? I na koniec jak się pozdbyć pogłosu trzeszczenia elementów w drzwiach jeśli boczki nie najlepiej przylegają do blachy :/ ?

  6. Profesor says:

    Bardzo fajny poradnik. Sam przymierzam się do wygłuszenia drzwi i dzieki temu będzie łatwiej to ogarnąć.

    Pytanie mam podobne jak poprzednik odnośnie nie przylegających boczków do blachy, oraz czy wygłuszając pianką wewnątrz drzwi należy wykleić tylko fragment najbliżej głośnika (jak na ostatnim zdjeciu), czy na całą powierzchnie wewnętrzną dajemy piankę?

  7. Arkadiusz z www.Bitmat.pl says:

    Cześć,

    Do Poul:
    Opuszczając szybę do połowy, matę wsuwamy przerwą pomiędzy blachą a szybą i potem podnosimy szybę do góry. Wtedy tylko rękami dociskamy matę przez otwory technologiczne i mamy jeden duży np 75×50 maty stp silver w środku drzwi.

    Głośniki są obecnie impregnowane, lepiej zastosować piankę za głośnikiem lub lepsze maty np stp crystal czy dynamat xorb.

    Boczki obklejamy matą butylową stp silver czy gold i następnie pianka wyciszającą np gms-02. Boczek usztywni się, a pianka będzie amortyzować.

    Do Profesor:
    Najlepiej dać po całości piankę na wewnętrzną blachę, jednak najważniejsze to wykleić najpierw matą butylową blachę, a potem piankę np kauczukową 6mm.

    Pozdrawiam
    Arkadiusz Grabowski
    Sklep Bitmat.pl – Wygłuszanie samochodów i maszyn

  8. Adam says:

    Czy piankę GMS należy nakleić także na wewnętrzną stronę blachy na mate (chodzi mi o tą blechę do której jest przykręcony głośnik), czy wystarczy jak piankę tą przykleimy tylko na wewnętrzną część tapicerki tak jak na przedostatnim zdjęciu w tym artykule ?

  9. Paweł Szyszka says:

    @ Adam
    Najważniejszy jest boczek tapicerki. Pianka GMS ma za zadanie pochłanianie wibracji w które wpada plastik tapicerki.
    Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby piankę przykleić również na blachę do której przykręcony jest głośnik (wewnętrzne poszycie drzwi), będzie wtedy stanowić dodatkową barierę przed hałasem. Mimo wszystko mając nadmiar pianki GMS-a skupiłbym się na odpowiednim oklejeniu tapicerki… Dźwięki wibrującej tapicerki są strasznie irytujące.

    • mirek says:

      Witam,
      Raz pisze się tu, że za głośnikiem dać kawałek pianki, zaraz, że można wykleić całość pianką. Jak to w końcu jest? Czy GMS-02 okleić całą powierzchnię za głośnikiem czy tylko kawałek? Oczywiście wcześniej naklejamy STP.

      • Paweł Szyszka says:

        Spieszę z tłumaczeniem:

        GMS-02 -> na tapicerkę (obowiązkowo) i wewnętrzne poszycie drzwi (opcja) – ważne jest odpowiednie zrozumienie sformułowania “wewnętrzne poszycie drzwi” które oznacza poszycie do którego przykręcony jest głośnik, a nie poszycie za głośnikiem.

        GMS-01 -> za głośnik (opcja) – jest to rozwiązanie polecane przeze mnie.

  10. Raf says:

    w maja planuje urlop w PL wiec napewno Twoj poradnik się przyda, Dzięki wielkie :)

  11. LancerX SB says:

    Jak to w końcu jest z ilością mat potrzebnych do wygłuszenia? W poradniku raz jest napisane, że dla kompletu 4-5 drzwi wystarczą 2m^2 maty:

    “dla samochodów 4 i 5 drzwiowych kupuję ok. 2 metrów kwadratowych mat, co wystarcza w zupełności”

    ….a za chwilę jest napisane, że do wygłuszenia pary przednich drzwi potrzeba 2m^2 mat:

    “Przystępujemy do pracy. Wygłuszenie drzwi przednich: krok po kroku. Potrzebne będzie ok 2 metrów kwadratowych materiału wygłuszającego na blachę”

    Planuje wygłuszyć 4 drzwi w lancerze x sportback, ile powinienem kupić tych mat? Zamierzam wygłuszać matami butylowymi, np tymi: http://www.bitmat.pl/pl/p/StP-i-Silver-mata-wygluszajaca-butylowa-alubutyl/208

    Dzięki z góry za odpowiedź.

    • Paweł Szyszka says:

      Fakt, jest pewna nieścisłość w poradniku, która już została poprawiona. Otóż: drzwi w samochodach 4 i 5 drzwiowych są mniejsze od drzwi w autach 2-drzwiowych, dlatego też dla pierwszego przypadku potrzeba relatywnie mniej mat, tzn. wspomniane w poradniku 2m2 mat na parę drzwi. W Twoim przypadku będziesz potrzebował więc ok. 4m2 mat. Wystarczy w zupełności z zapasem na kompleksowe wygłuszenie drzwi przednich i tylnych w lancerze.

      W przypadku aut 2-drzwiowych najlepiej pomierzyć drzwi, dodać ok. 10-20% do wyniku i na tej podstawie wyliczać ilość potrzebnych mat.

  12. Qczy says:

    Długo szukałem tak dokładnego instruktarza – dzięki !

  13. LancerX SB says:

    Wygłuszyłem auto tą metodą (pominąłem wstawianie kawałków blachy aluminiowej) i drzwi zamykają się jak w lexusie, a fabryczne głośniki 15W grają dużo lepiej niż JBL 50W w moim poprzednim aucie. Efekt dużo lepszy niż się spodziewałem. Dzięki!

    • Andrzej says:

      Witaj.
      Jestem użytkownikiem Lancera SB straszliwie głośnego pow 140 km/h . Jakie efekty twojej pracy. Czy wygłuszenie drzwi daje słyszalne efekty.
      Pozdrawiam.

  14. Mateusz says:

    Rozumiem że najlepszą opcją jest użycie
    maty stp silver na zewnetrzna czesc drzwi
    maty stp silver na wewnetrzna czesc drzwi a na to pianke gms 02
    pianke gms 02 na tapicerke
    Czy cos jednak pomylilem ?? xD

  15. Paweł Szyszka says:

    Uszereguję to priorytetami:

    Najważniejsze: Guma butylowa (STP / GMS) na zewnętrzną i wewnętrzną – to podstawa. Bez tego nie ma wygłuszania.

    Ważne: Pianka GMS 02 na tapicerkę. Istotne, żeby nam tapicerka nie “grała” razem z głośnikami. Przy starych tapicerkach może być nawet konieczne miejscowe wzmocnienie ich matami butylowymi (STP /GMS). Niestety problemy z dźwiękami tapicerki wychodzą dopiero po zamknięciu montażu i przetestowaniu systemu…

    Opcja: GMS02 na wewnętrzną część drzwi. Na dopieszczenie efektów wyciszenia 😉

  16. Marcin says:

    Pawle, pozwolisz, że zadam Ci pytanie – czy w celu obniżenia kosztów (oraz masy) mogę dać po jednej macie STP 75×50 na drzwi i mate GMS na plastikowy boczek tapicerki?
    Jeśli tak, to lepiej dać tą jedną matę STP na zewnętrzne poszycie drzwi, czy wewnętrzne? Gdzie lepiej spełni swoje zadanie?

    Nie ukrywam, że jest to dość droga zabawa. Rozumiem, że efekty bardzo uprzyjemnią użytkowanie samochodu, ale mimo wszystko mam jeszcze w głowie inne mody, a budżet jak zawsze ograniczony.

    • Paweł Szyszka says:

      Wersja budżetowa z wykorzystaniem STP:
      Krok 1) poszycie zewnętrzne – wyklejasz matą blachę za głośnikiem
      Krok 2) poszycie wewnętrzne – zaklejasz otwory technologiczne
      Krok 3) boczek – najpierw sprawdzasz, czy i co gra w tapicerce, a dopiero potem kupujesz najtańszą taśmę dekarską/matę bitumiczną.

      Gdybym ja jednak planował budżetowe wygłuszenie to punkt 1,2,3 wykonałbym na bazie tańszych mat bitumicznych (APP/Boll). Wolę mieć więcej tańszego materiału, aniżeli kawałek droższego.

      Wyklejanie matami tylko poszycia zewnętrznego lub wewnętrznego moim zdaniem nie zda egzaminu.

  17. Grzegorz says:

    Grzegorz
    Chcial bym tą techika wygluszyc również bagażnik i natkola w subaru xv i pytanie czy zastosować mate gsm02 czy moze troche grubszą i czy konieczne jest wyklejanie najpierw mata stp?
    Z

  18. Paweł Szyszka says:

    Subaru XV… kolejny Japończyk, w którym zapomniano o wygłuszeniu kabiny.
    STP, czy inne maty butylowe najlepiej sprawdzają się w tłumieniu przede wszystkim niskich częstotliwości (np. hałas słyszalny podczas wjechania w dziurę w jezdni), gdyż absorbują drgania m.in poprzez usztywnienie powierzchni do której zostają przyklejone.
    Profesjonalne pianki wygłuszeniowe oparte są o spieniony butylokauczuk, który świetnie radzi sobie z wyższymi częstotliwościami, np. szumami podczas jazdy z wyższymi prędkościami.
    Po to łączy się te dwa materiały, aby zapewnić jak najszersze spektrum tłumionych częstotliwości. Idealne rozwiązanie? Najpierw mata butylowa (np. STP), a na to pianka (np. GMS02).
    Sama pianka moim zdaniem lepiej spisze się podczas korzystania z auta głównie w trasach, natomiast same maty butylowe dadzą lepszy efekt podczas jazdy miejskiej (liczne ubytki w jezdni).

  19. Grzegorz says:

    Dzięki za iformacje..A czy warto wygluszyc troche grubszą mata GMS np.GMS 22

  20. Marcin says:

    Paweł, czy wiesz jak wygląda z wyciszeniem Jeepa Grand cherokee 2006? jest tam sporo elektroniki i nie wiem czy sam temu podołam, tak żeby nic nie zepsuć. Aby po wygłuszeniu nie zaistniała zupełna cisza :) Interesuje mnie wyciszenie drzwi, i całej podłogi.
    Pozdrawiam

  21. Paweł Szyszka says:

    W drzwiach elektroniki nigdy nie ma dużo – 3, max. 4 kostki do odpięcia i tyle. Poszukaj na amerykańskich forach, powinieneś znaleźć dedykowane tutoriale, np. http://www.wkjeeps.com/wk_Kicker.htm

    Co do podłogi to tak naprawdę, żeby porządnie ją wygłuszyć należy zdjąć tunel środkowy, wykładzinę, fotele przednie i pogrzebać przy okazji przy grodzi od silnika. Z demontażem foteli musisz pamiętać, żeby koniecznie odłączyć akumulator gdyż znajdują się przy nich ładunki pirotechniczne od napinaczy pasów, ale bez stresu 😉 Wygłuszenie to taka wyklejanka dla dużych chłopców (i dziewczynek). Warto zawsze dobrze rozejrzeć się po zagranicznych forach, bo info można znaleźć sporo.

  22. JACEK says:

    Cześć! Czym prawidłowo wygłuszyć blachę aluminiową mechanizmu podnoszenia szyby w VW PASSACIE B5,t.z.n. jaka mata lub pianka od strony zewnętrznej i od wewnętrznej to jest boczka plastikowego? Pozdrawiam.

    • Paweł Szyszka says:

      Do wygłuszenia blachy aluminiowej nadadzą się najlepiej maty butylowe, np. STP iSilver, czy GMS -05. Pomogą one przede wszystkim w wytłumieniu wibracji. Na tego typu maty można dać piankę samoprzylepną, np. GMS-02. Pianki pomagają w redukcji uciążliwości szumów, itp.

  23. Piotr says:

    A czy tą blachę aluminiową z passata b5/b5fl wygłuszać (oklejac) po obu stronach tej blachy czy tylko z jednej(ewentualnie której) i ile sztuk maty STP silver żeby dobrze wygłuszyć JEDNE DRZWI w w/w modelu?

  24. Andrzej says:

    Jest jeden poważny problem wygłuszania drzwi. Co się dzieje ze stabilnością auta jeżeli każde drzwi ważą o kilkanaście km więcej. ? To może nie być zbyt duży problem z autami o niskim nadwoziu ale np vany albo czy te niby terenowe?

    • Paweł Szyszka says:

      Panie Andrzeju, dużo większym zagrożeniem będzie sytuacja, w której kierowca przytyje 15kg, gdyż lewa strona pojazdu będzie zbyt bardzo dociążona i trzeba będzie po stronie pasażera wozić worki z ziemniakami (pyrami) dla równowagi. A tak na serio, nie słyszałem, aby wygłuszenie drzwi miało negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu. Zbyt mała waga modyfikacji – dosłownie i w przenośni. Może mieć natomiast wpływ na stan zawiasów, ale to już zależy od ich pierwotnego stanu.

  25. Waldemar says:

    Właśnie kupiłem 5-letniego forda focusa II kombi. Jest głośny. Słychać silnik i odgłosy z zewnątrz (opony? zawieszenie?) . Wydatki chciałbym w sumie zamknąć w kwocie 1500-2000zł za całość. Wykonałbym robotę sam. Nie mam doświadczenia ale mam zapał :)

    Pytanie. W jakiej kolejności robic izolację dźwiękową, żeby otrzymać zauważalne efekty? Co poradziłby Pan zrobić jako:

    1. konieczne
    2. niekonieczne ale użyteczne
    3. dla perfekcjonistów.

    Pozdrawiam, artykuł zachęcił mnie do działania.

  26. Paweł Szyszka says:

    Budżet jest dobry :) Przykłady materiałów są w artykule wypisane, także brać butyl, a więc STP, albo GMS.

    1. a) Tylne nadkola (butyl) – od tego bym zaczął, gdyż są najprostsze w wygłuszeniu i jest do nich łatwy dostęp – łatwo zdobyć na nich trochę doświadczenia :)
    b) Kielichy amortyzatorów od strony maski (butyl) oraz plastikowe nadkola od strony wewnętrznej (pianka wodoodporna) – zrobią robotę z hałasem od kół
    c) drzwi przednie – tłumią szumy + efekt audio,
    d) podłoga pod nogami kierowcy i pasażera – tu jest więcej pracy – trzeba wyjąć fotele, najlepiej zrobić mały demontaż tunelu środkowego i pod nogami kierowcy sięgnąć z matami jak najbliżej silnika, żeby zahaczyć o gródź silnika
    e) gródź silnika – to jest połączone z punktem wyżej, sporo gimnastyki i wykręcenia, ale od strony kabiny dostęp jest i tak lepszy niż od maski, tutaj generalnie jest sporo zabawy, ale to jedyna skuteczna opcja na wyciszenie wycia silnika.

    2. Drzwi tylne, podłoga w tylnej części auta (pod kanapą) w tym podłoga bagażnika – im dalej od kierowcy tym mniejszy efekt – w punkcie 1a dałem jednak tylne nadkola, bo tak jak pisałem jest łatwy dostęp i trudno coś zepsuć :)
    3. Maska, dach.

    Generalnie zawsze polecam szukać pomocniczych fotek na forach – nie tylko polskich, ale niemieckich i angielskich. Do Focusa coś powinno się znaleźć.

  27. Adam says:

    panie Pawle, ile konkretnego materiału, ile metrów jaka grubość będę potrzebował do wygłuszenia 4 drzwi w mondeo mk4.
    Czy po takim wygłuszeniu które chciał bym zrobić samemu , car audio będzie miało problem ze zmianą systemu nagłośnienia, głośniki, przewody i tak dalej

    Pozdrawiam
    Adam

    • Paweł Szyszka says:

      Poszczególne informacje są podane w artykule:
      ok. 2 m2 maty na parę drzwi, a więc 4m2 na komplet – będzie tu trochę zapasu, bo tylne drzwi są mniejsze od przednich.

      Wygłuszenie drzwi nie przeszkadza w późniejszej wymianie głośników, czy okablowania.

  28. henryk says:

    Mam zamiar przeprowadzić taką modernizację w swoim Mitsubishi Space Star .Czy łatwiej mi będzie okleić zewnętrzne poszycie drzwi od środka matami o mniejszych wymiarach np.0,25×0,25 albo 0,25×0,37,bo mata o wym. 0,5×0,7 jest trudna do przepchnięcia przez otwory montażowe w drzwiach. Przy jakiej temperaturze najlepiej wykonywać takie prace?Czy przy obliczaniu potrzebnego materiału na wygłuszenie podłogi wystarczy przeliczyć powierzchnię podłogi ,czy jeszcze dodać jakiś zapas?

    • Paweł Szyszka says:

      1) Im większymi kawałkami się wygłusza tym prace można przeprowadzić sprawniej. Jeśli nie przechodzą przez otwory montażowe to można je podgrzać, zwinąć na kształt przypominający rulon i wtenczas włożyć do środka drzwi.

      2) Prace najlepiej wykonać przy temp. 15-25 stopni celsjusza, aczkolwiek to nie lakierowanie, żeby temperatura miała kluczowe znaczenie. Chodzi raczej o komfort wygłuszania.

      3) Zapas musi być, gdyż powierzchnie bywają nierówne. 5-10% powinno wystarczyć.

      Życzę owocnego wygłuszania!

  29. Radek says:

    Witam.

    Takie pytanko mam co do szyb. Czy trzeba je wyciągać? w przypadku elektronicznych szyb , mechanizmy przeszkadzają w wygłuszeniu?

    Z góry dzięki

  30. Rafał says:

    Witam, wolę się upewnić, że dobrze rozumiem. Jedna para drzwi oznacza 2 drzwi (para – 2), czy tylko jedną sztukę drzwi? Czyli 5-6 sztuk mat STP Silver na oboje drzwi z przodu + 5 sztuk pianki GMS-02 na oklejenie w nich tapicerek, w aucie combi (alfa romeo 156 FL)wystarczy? Nie chciałbym potem dokupować w trakcie pracy…

    I pytanie zasadnicze: jaka jest różnica w jakości/efekcie maty STP Silver, a mat GMS 07 XL, oraz GMS 03. Dla amatora jak ja, to jest wiedza tajemna.

  31. Paweł Szyszka says:

    Jedna para = 2 szt. drzwi :) Sprostowałem także tę nieścisłość w artykule. Tak, 6 szt. dużych Silverów starczy spokojnie na Alfę.

    STP iSilver i GMS 07XL to bardzo podobne maty oparte na tym samym materiale – gumie butylowej. Nie podejmę się ich wartościowania jeśli chodzi o zdolności wygłuszenia. Obydwie oferują bardzo dobry stosunek ceny do jakości.

    GMS 03 to natomiast mata dwuwarstwowa – połączenie GMS 07 z pianką tego samego producenta. Tego typu maty stosuje się przede wszystkim w wygłuszeniu kabiny / nadkoli itp. Nie jestem przekonany, czy zrobiłaby taka mata różnicę w drzwiach – tu liczy się przede wszystkim tłumienie niskich częstotliwości, a więc warstwa butylu, a w GMS 03 i 07 jest ona taka sama.

  32. Rafał says:

    Dzięki wielkie :)
    Świetny poradnik!

  33. dark says:

    Dopiero znalazłem tą stronę a już wygłuszyłem wewn drzwi matą silent coat but z alu taką sprzedawana w zestawie 375×275 grubość 2 mm. Nie kleiłem jeszcze prawych drzwi. Zrobiłem błąd i wykleiłem gąbką stożkową tej samej firmy. Odkleic czy zostawić? Napewno drugie zrobie wg instrukcji tutaj zamieszczonych.

    • Paweł Szyszka says:

      Jeśli gąbka jest z poliuretanu (czyt. chłonie wodę) i została nią oklejona blacha zewnętrzna drzwi (od strony klamki zewnętrznej) to lepiej ją usunąć. Tego typu piankę od biedy można natomiast zastosować przy oklejaniu wewnętrznej (od strony kabiny) części drzwi i tapicerki, gdyż tam ekspozycja na działanie wody jest mniejsza. Mimo wszystko, jeśli jest taka opcja to należy kupować pianki polietylenowe, albo najlepiej ze spienionego butylokauczuku, gdyż one w 100% nie pochłaniają wody i wilgoci.

  34. Rav4 says:

    Witam, taka informacja dla posiadaczy rav4 III generacji 5 drzwiowej, wyklejałem 2 drzwi przednich i wyszło mi prawie 5 m2 maty butylowej oraz niecałe 1,50 m2 pianki na plastikową tapicerkę, tak że jak będzie ktoś kupować maty to lepiej kupić więcej niż pisze w poradniku 😉 poza tym wszystko ok, interes nie należy do najtańszych ale robi się to raz na żywotność auta więc wg mnie można zainwestować bo efekt lux.

  35. Rav4 says:

    przepraszam poprawka maty butylowej mi weszło 2,5 m2, czyli
    50 cm x 500 cm 😉

  36. Luk says:

    Witam,

    Polecanie do wygłuszenia samochodu płyt/taśm dekarskich bitumicznych (nie butylowych) to głupota i narażanie ludzi na utratę zdrowia. Masy bitumiczne pod wpływem wysokiej temperatury wydzielają toksyczne lotne związki organiczne! Nie wiem jak może Pan polecać i rozpowszechniać takie działania.

    Co innego wspomniane maty butylowe, które są bezpieczne, nie wydzielają związków toksycznych i mogą być używane w pomieszczeniach zamkniętych.

    Pozdrawiam
    Łukasz

    • Paweł Szyszka says:

      Panie Łukaszu,

      trudno mi stwierdzić, jakie ma Pan kompetencje do określania zawartości substancji szkodliwych w matach bitumicznych, ale z pewnością stwierdzenie, że narażam kogokolwiek na utratę zdrowia jest co najmniej niestosowne i przesadzone.

      Bituminy są powszechnie stosowane i otaczają nas z każdej strony biorąc chociażby pod uwagę technologie budowy dróg, czy budownictwo. Współczesne materiały bitumiczne zawierają znacznie mniejszą ilość szkodliwych substancji, takich jak np. benzopiren w porównaniu chociażby do subitu stosowanego w budownictwie jeszcze 30 lat temu.

      Oczywiście nie twierdzę, że bituminy są zdrowe, aczkolwiek nie sądzę, aby wygłuszenie drzwi stanowiło poważne zagrożenie i było groźniejsze od jedzenia produktów spożywczych zawierających chociażby benzoesan sodu (Cola), czy glutaminian sodu.

      Na pewno także nie zachęcam do stosowania mat bitumicznych ponieważ są po prostu gorsze od mat butylowych, co zostało wyraźnie zasugerowane w poradniku. Zresztą, jak raczy Pan zauważyć do wygłuszenia drzwi zastosowałem maty butylowe.

      Pragnę również nadmienić, że poradnik nie stanowi analizy wpływu poszczególnych materiałów na zdrowie, a jest w części zestawieniem dostępnych materiałów wygłuszeniowych, w którym wskazano wady i zalety poszczególnych produktów.

  37. Bartek says:

    Witam
    mam pytanie czy podczas wygłuszania drzwi i wymiany głośników w samochodzie nowe kable głośnikowe warto poprowadzić w peszelach, czym najlepiej obłożyć/owinąć cięgna i kable w drzwiach oraz czy lepiej jest chować kable pod maty czy zostawiać na nich?

    • Paweł Szyszka says:

      Osobiście nie zdarzyło mi się osłaniać kabli głośnikowych w drzwiach jakimkolwiek dodatkowym materiałem. Jeśli jednak kable fabrycznie były osłonięte to być może warto też taki manewr zastosować. Wszystko zależy od drzwi. Co innego w przypadku kabla zasilającego wzmacniacz – w obrębie komory silnika zawsze zabezpieczam go peszelem, no i oczywiście bezpiecznikiem w oprawce w odległości max. 30cm od akumulatora. Jeśli chodzi o montaż kabli to jeśli tylko jest taka możliwość to zostawiam je na matach, zamiast zaklejać. Tłumienie kabli nie ma sensu.

  38. Łukasz says:

    Witam. Czy podczas wygłuszania drzwi konieczne muszę zastosować płaskowniki do częsciowego zasłąniecia otowrów konstrukcyjnych. Czy będzie to się przekłądało “słyszalnie” na jakość dźwięku?
    Pozdrawiam

    • Paweł Szyszka says:

      Zdaję sobie sprawę, że montaż płaskowników jest nieco kłopotliwy i czasochłonny, szczególnie jeśli chodzi o pozyskanie materiałów i/lub narzędzi. Dramatu nie będzie, jeśli nie zostaną one zamontowane, aczkolwiek moim zdaniem jest różnica w dźwięku, jeśli chodzi o zakres niskich tonów. Wszystko zależy też od ilości i wielkości otworów konstrukcyjnych – im będzie ich więcej i będą one większe, tym potencjalna różnica w “sile” basu może być większa.

  39. Michał says:

    Witam, jakim materiałem wygłuszyć podłoge?
    Zmieniam dywan i mam na podłodze gołą blache ponieważ na starym dywanie były maty filcowe ale strasznie zniszczone, a na nowym dywanie nie ma nic a nie chce dawać filcu
    Pozdrawiam

  40. Paweł Szyszka says:

    Na podłogę maty butylowe + pianki wodoodporne. Tak się składa, że jestem w fazie testów nowych mat butylowych i pianek kauczukowych, którymi wykładam bagażnik i nadkola, robią bardzo dobry efekt przy równie dobrej cenie (niedługo artykuł):

    1) https://www.bitmat.pl/Maty-wygluszajace/Wyciszenie-podlogi/AB-25-AB25-Mata-wygluszajaca-butylowa-BITMAT-25-mm-25×50-cm-

    2) https://www.bitmat.pl/Pianki-wygluszajace/K9s-Pianka-wygluszajaca-kauczukowa-9mm-samoprzylepna-izolacyjna-gumowa

  41. Michał says:

    Dzięki wielkie za odpowiedz, zaraz zamawiam maty, a jeśli chodzi o dach to użyć tych samych mat co do drzwi, czy mogą być te Maty butylowe co na podłogę?

  42. Paweł Szyszka says:

    I w drzwiach stosujemy butyl i na podłodze stosujemy butyl, także jak najbardziej butyl nada się w przypadku wygłuszenia dachu. Guma butylowa jest uniwersalnym materiałem o bardzo dobrym współczynniku tłumienia. Sprawdzi się praktycznie wszędzie w aucie.

    Maty butylowe polecone w artykule (STP / GMS) mają praktycznie takie same właściwości, jak nowe maty AB-25, do których link podałem w komentarzu wcześniej. Wszystkie tak naprawdę są godne polecenia, a decyzja odnośnie wyboru należy do Pana. STP/GMS to nieco bardziej uznane marki, jednakże AB-25 to tańszy produkt.

  43. darek says:

    Witam.

    Mam pytanie odnośnie prawidłowego wyklejenia matą butylową blachy wewnętrznej strony drzwi (tej bezpośrednio przylegającej do boczka od strony kierowcy/pasażera). Mam forda mondeo mk4. Boczki w tym samochodzie zarówno z przodu jak i z tyłu mają dosyć dużą kieszeń na szpargały. Obserwując fotki zarówno zamieszczone w powyższym poradniku jak i na innych stronach zauważyłem, że maty są przyklejane w zasadzie na równo ( w poradniku jest tez mowa o montowaniu blachy dokładnie w tym otworze technologicznym). Problemem z jakim się spotkałem to brak możliwości zamontowania boczka. Kieszeń boczka musi wejść w ten otwór technologiczny bo inaczej nie da rady go zamontować. Musiałem niestety przeciąć matę bo innego wyjścia nie znalazłem. W kolejnych drzwiach zupełnie jej w tym miejscy nie przykleiłem. Jak rozwiązać taki problem?

    pozdrawiam

    • Paweł Szyszka says:

      Znam doskonale ten problem z Mondeo, ale z mk2.

      W wygłuszeniu drzwi chodzi o to, aby stworzyć przestrzeń jak najbardziej szczelną. Kieszeń boczka w praktyce po zamontowaniu tapicerki wypełnia i uszczelnia otwór technologiczny w drzwiach, co sprawia, że w pewnym sensie spełnia swoje zadanie.

      Dobrym pomysłem byłoby jednak usztywnienie plastikowej kieszeni matami (wyklejenie jej wewnętrznej części – od “wnętrza” drzwi). W taki sposób plastik zyska na właściwościach tłumiących oraz zostanie usztywniony i nie będzie wpadać w wibracje.

      Dodatkowo ranty otworu technologicznego możemy obkleić pianką samoprzylepną (10mm grubości), np. taką:

      https://www.bitmat.pl/Pianki-wygluszajace/K9s-Pianka-wygluszajaca-kauczukowa-9mm-samoprzylepna-izolacyjna-gumowa

      Może być oczywiście inna – ważne żeby była samoprzylepna i wodoodporna. Jeśli wykleimy ranty otworu pianką to wtenczas wypełni ona wolną przestrzeń między otworem, a plastikową wnęką kieszeni po zamontowaniu boczka. Pianki trzeba dać oczywiście tyle warstw, żeby wyeliminować niepotrzebne szczeliny. W taki sposób drzwi w mk4 będą super szczelne :)

      Miejsca wyklejenia pianką zaznaczam na poniższym obrazku:

      https://www.strefatestow.pl/wp-content/uploads/2016/09/mondeo-drzwi-mk4.jpg

      Jeśli udałoby się Panu wprowadzić modyfikacje, zrobić zdjęcia i wysłać na pawelszyszka@strefatestow.pl to chętnie wrzuciłbym je do poradnika i opisał. Ten poradnik jest bardzo poczytny, dlatego z pewnością pomogłoby to innym właścicielom Mondeo.

  44. darek says:

    Dziękuję za poradę. Muszę znaleść chwilkę czasu i wdrożyć ten pomysł w życie. Będę pamiętał o fotkach mam nadzieję.

    pozdrawiam darek

  45. Daniel says:

    Mam kilka mat GMS 011A. Pomyślałem o wyklejeniu drzwi, a dokładniej blachy za głośnikiem. Nadadzą się, przyniesie to jakikolwiek efekt jeśli chodzi o audio?? Dodatkowo dokupię GMS 012 na boczki i blachę za boczkiem.

    Pozdrawiam

    • Paweł Szyszka says:

      Obydwa materiały GMS (011,012) to pianki akustyczne, wysokiej jakości, ale jednak pianki. W car audio stanowią one uzupełnienie wygłuszenia opartego o maty butylowe (GMS 05, GMS 07 ). Samo stosowanie pianek nie przyniesie oczekiwanych korzyści z poprawy dźwięku car audio. Jeśli robić wygłuszenie to polecam zrobić to kompleksowo – tak jak w poradniku.

  46. Darek says:

    Witam.
    Mam takie nietypowe pytanie- chodzi o uszczelnienie i wygluszenie powierzchni za glosnikiem montowanym na podszybiu w yaris l. Glosnik jest tam zamocowany w dwoch miejscach na wspornikach, wiec nie ma zadnej obudowy ani jakiejkolwiek pulki w ktorej normalnie powinien byc osadzony. Efekt jest taki ze nie slychac z niego zadnych basow ale za to niezle slychac wibrujaca tapicerke deski rozdzielczej. Postanowilem zamocowac go w pulce z MDFu jednak i ona nie przylega idealnie do deski rozdzielczej i wystepuja szczeliny przez ktore moze przedostawac sie dzwiek. Jakim materialem mozna te ok 1cm szczeliny uszczelnic zeby nie przepuszczaly dzwiekow z dolnej czesci membrany? Jaki material bedzie najwlasciwszy by wykleic blache za glosnikiem, aby ograniczyc odbicie fali dzwiekowej? Czy material ten przykleic tez od spodu do tej pulki z MDF i stworzyc w ten sposob taka niby obudowe dla tego glosnika z materialu tlumiacego?
    Z gory dziekuje za odpowiedz i wszelkie rady.

    • Paweł Szyszka says:

      Niestety, ale głośniki w podszybiu to zakała car audio. Basów nie będzie słychać, bo stworzenie jakiejkolwiek zamkniętej komory jest po prostu trudne i uciążliwe. Nie sądzę, żeby 1cm szczelina miała znaczący wpływ na jakość dźwięku. Uszczelnianie piankami poliuretanowymi moim zdaniem nie przyniesie więc efektu. Oklejanie mdfu matą tłumiącą też nie ma większego sensu, gdyż mdf w bardzo niewielkim stopniu przenosi drgania. Co innego plastiki i blachę, którą można wykleić polecanymi w artykule matami butylowymi. Na twoim miejscu powalczyłbym w taki sposób z wibrującymi plastikami i wykleił występującą w sąsiedztwie głośników blachę opisywanymi matami.

  47. Ewing says:

    Witam.
    Czy można zostawić oryginalne fabryczne wygłuszenie (mondeo Mk4 2009) na nie nakleić matę bitumiczną wygłuszającą miękką flex 25×50.
    Boczki wykleić od wnętrza drzwi “pianką” GMS-a „02”.
    Oczywiście nie zrywając oryginalnego wygłuszenia nie wyklejam poszycia drzwi od wewnątrz (no może tyle ile da się wykleić po wyciągnięciu głośnika).
    Zmieniam jednak przy tym fabryczne (chińska tragedia jeden gra, drugi charczy) głośniki na hertz ESK 165.5. Na ile taki zabieg z nazwijmy to “połowicznym” wygłuszeniem ma sens? Głośniki i tak muszę wymienić bo oryginały się “kończą”

    • Paweł Szyszka says:

      1) Proszę tak nie robić. W Mondeo mk4 owe wygłuszenie drzwi to zwykła, licha pianka i nie powinno się na nią nic naklejać. Należy ją natomiast zdemontować i wyrzucić do kosza na śmieci, a w jej miejsce zastosować profesjonalne materiały, najlepiej w sposób opisany w artykule.

      2) Materiały wygłuszeniowe, takie jak maty bitumiczne, czy butylowe nakłada się bezpośrednio na blachę, gdyż tylko w taki sposób są w stanie odpowiednio usztywnić ją i niwelować drgania, a w efekcie czego poprawić doznania dźwiękowe :) Kolejność montażu jest prosta: blacha -> maty -> pianki, nigdy pianki przed matami.

      3) GMS-a 02 można użyć na boczkach drzwi.

      4) Wymienione Hertze to dobry sprzęt, ale mają duże wymagania mocowe (>100W) i zostały zaprojektowane tak naprawdę pod wzmacniacze, a nie radiowe końcówki mocy. Zaproponowałbym zamiast tych Hertzów, albo jakieś Helixy, albo GMS-y – są to niedrogie i udane konstrukcje i pobierają mniej mocy (ok.50-60W).

      5) Każde wygłuszenie, nawet połowiczne jest lepsze od jego braku. Ale bez zerwania oryginalnego wygłuszenia się nie obędzie. Demontaż jest z reguły banalnie prosty, bo pianki montowane są głównie na klej.

      6) Lepiej także kupić nieco tańsze głośniki, a w zamian za to doinwestować wygłuszenie, czyli np. zamiast mat bitumicznych zastosować butylowe. Będzie lepszy efekt :)

  48. Grzegorz says:

    Wiram mam pytanie czy jest jakiś sposób aby wyciszyć uszczelki drzwi w subaru xv przy predkosciach powyżej 120 mam wrażenie ze szyba jest niedomknieta
    Z gory dziękuję za pomoc

    • Paweł Szyszka says:

      Podobno smarowanie silikonem potrafi pomóc, ale są to tylko zasłyszane opinie obiegowe. Niestety w niektórych autach uszczelki są fabrycznie kiepskiej jakości i problem nie jest łatwy do usunięcia. Polecam poszperać po zagranicznych forach Subaru, może ktoś wpadł tam na jakiś innowacyjny pomysł wyciszenia świstu w okolicach szyb.

  49. Szymon says:

    Jedno pytanie: czy między blachę a dystans przykręcony do niej można dać jakiś klej elastyczny czy to nie ma sensu najmniejszego?
    Mega poradnik! Dzięki!

    • Paweł Szyszka says:

      Jeśli dystans nie będzie równo leżał, co będzie grozić przedmuchami i utratą cennego ciśnienia podczas pracy głośnika to jak najbardziej warto dąć klej elastyczny. Jeśli jednak dystans siedzi cacy to wiele to nie da 😉

  50. lukionon44 says:

    W wolnej chwili muszę to zrobić :) i sprawdzić

  51. Piotr says:

    Witam, co sądzi Pan o macie 1,5mm od Bitmat? Nadaje sie taka mata do wygłuszenia drzwi, czy od razu brać 2,5mm grubosci?

    • Paweł Szyszka says:

      1,5mm się nadaje, ale warto dołożyć i kupić 2,5mm, gdyż grubsza mata będzie po prostu lepiej tłumić, a różnica moim zdaniem będzie słyszalna. Za głośnikiem to i nawet dwie warstwy można nakleić, bo to kluczowe miejsce dla skuteczności wygłuszenia :-)

  52. roman says:

    witam , czy miał pan do czynienia z corolla e12 ts chodzi mi o wygłuszanie drzwi ,czy jest stosunkowo łatwo w porównaniu do innych aut czy wręcz gimnastyka mnie czeka ? dziękuję , a artykuł super i bardzo przydatny :)

  53. Paweł Szyszka says:

    Kieruję na http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php?topic=20151.0 – tam znajdzie Pan fotorelację z montażu car audio w Corolli E12. Ja nie miałem okazji, ale po zdjęciach widać, że nie będzie, ani łatwiej, ani trudniej w porównaniu do innych aut. Standardowa konstrukcja.

  54. Natcar says:

    No ja właśnie mam zamiar wygłuszyć całe auto bo strasznie słychać wszystko z zewnątrz bardzo dobry poradnik.

  55. Lancer 2006 says:

    Dzień dobry,

    jak poprawnie powinien byc zamontowany dystans oraz glosnik? Czy dystans ma byc dokręcony bezpośrednio do blachy czy też powinno sie go dokręcić do oklejonej butylem blachy? No i głośnik, właściwie to samo pytanie – dokręcony do dystansu, czy do dystansu oklejonego butylem? Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    • Paweł Szyszka says:

      Dystans dokręca się z zasady bezpośrednio do blachy. Jeśli istnieje ryzyko, że będzie nierówno przylegał to można między dystans, a blachę przykleić piankę, aby “uszczelnić” połączenie.

      Głośnik przykręca się również bezpośrednio do dystansu. Nie ma potrzeby oklejania dystansu butylem, szczególnie jeśli dystans wykonany jest z MDF, który wykazuje się bardzo dobrymi własnościami akustycznymi.

  56. Marmad says:

    Bardzo fajny poradnik, myśle ze fajnie się to sprawdzi w starszych autach gdzie wygłuszenie jest o wieele wiele gorsze :)

  57. Marcin says:

    Świetny poradnik! Mega się czyta. Całą zawartość przeczytałem dzięki czemu sporo już wiem, pora zacząć brać się za realizację w Accord VIII, Czyli tak blacha zewnętrzna STP Black Silver lub AB-25, to samo wewnętrzna z próbą zamontowania blachy w dziurę technologiczną, za głośnikiem podwójna warstwa, oraz na boczek GMS-02. Na początek przednie drzwi. Jeśli będę zadowolony to cała podłoga i grodziowa oraz bagażnik poleci w STP Black Silver lub AB-25. Czy do podłogi,grodziowej i bagażnika dać dodatkowo GMS-02.? Lub gdzie sprawdzi się najlepiej. Oraz jaka jest różnica wagowo w tych dwóch produktach? STP Black Silver i AB-25. Cena przemawia za AB-25. Pisałeś że jest dobry produkt, zatem się nie bać?

    • Paweł Szyszka says:

      @pianki – na podłogę czy do grodzi jest nawet bardzo wskazane, żeby stosować pianki wodoodporne (typu GMS02 i inne), gdyż one w wymierny sposób pomogą wyciszyć szumy pochodzące od jezdni, czy silnika. Zauważ, że podłoga bezpośrednio oddziela jezdnię od kabiny.

      @AB-25 – możesz kupować śmiało, to są produkty z podobnej półki

      @pomyśl też o nadkolach przednich (nawet w pierwszej kolejności zamiast bagażnika) – tłamsi hałas w zarodku, bo najwięcej szumów generują właśnie koła

      • Marcin says:

        STP Black Silver 1,8mm grubości, AB-25 2,5mm grubości, taka różnica a efekt podobny?
        Widziałem też filmiki gdzie na boczek od wewnątrz zanim przyklei się matę GMS lub k6s , nakleja się matę wygłuszającą. Jest sens?
        Czy konieczne jest przy montażu mat wygłuszających i pianek akustycznych używanie podgrzewania( temp pokojowa 22stopnie montaż)? Czy zwykła suszarka może wystarczyć, czy konieczna opalarka?

        • Paweł Szyszka says:

          1) Butyl różni się od siebie nie tylko grubością, ale także gęstością. Jeśli chcesz poznać dokładnie co jest lepsze to już trzeba spojrzeć na wykresy tłumienia obydwu materiałów. Ogólnie przyjmuje się natomiast że to produkty z podobnej półki, tak jak np. Hyundai i30 i Ford Focus.

          2) Każdy boczek jest inny i będzie trzeszczeć w innym miejscu. Najlepiej dokonać w pierwszej kolejności sprawdzenia tapicerki w praktyce, a potem dopiero zabrać się za wyklejanie. Pianka w zupełności wystarczy.

          Moim zdaniem wyklejanie całego boczka butylem/bituminami to już przesada, przede wszystkim pod kątem końcowej wagi drzwi.

          3) W przypadku mat butylowych nie jest potrzebne ich podgrzewanie. Pianki są natomiast bardzo elastyczne nawet w niskich temperaturach. Zresztą zobaczysz sam jak dotkniesz poszczególnych materiałów.

  58. Marcin says:

    Super. Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi, po wypłacie biorę się za drzwi przednie a potem jak mnie poniesie :) pozdrawiam serdecznie

  59. Adam says:

    W zasadzie nigdy nie bawiłem się w takie coś i pierwszy raz spotykam się z takim dodatkiem do auta ale zaczyna mnie zastanawiać jakby to działało w moim samochodzie :)

  60. Tedbb says:

    Jestem laikiem w temacie i robię rozeznanie co w necie piszczy i powoli planuję co i w jakiej kolejności zrobić u siebie. Tutaj znalazłem sporo przydatnych informacji więc dzięki :) mam pytanie bo gdzieś natknąłem się na wpis, gdzie sugerowano, że, żeby efekt był najlepszy przed zaslepieniem otworów technicznych powinno się też okleic butylami blachę “wewnętrzną” (tę do której montujemy boczek) również od “środka” czyli od strony wnętrza komory, którą budujemy. Jakie jest Pana zdanie, czy to daje słyszalne korzyści i czy warto w kontekście kolejnych dodatkowych kg czy może to już przesada i sztuka dla sztuki?

  61. Paweł Szyszka says:

    Będę się trzymał tego, co napisałem w artykule. Jeśli ktoś chce uzyskać lepsze efekty biorąc pod uwagę zaślepianie otworów technologicznych to ja postawiłbym przede wszystkim na pełne ich zanitowanie grubą blachą aluminiową. Widziałem też specy, którzy wstawiali w otwory impregnowany MDF, ale to już wymaga posiadania odpowiednich narzędzi.

    Co do wyklejania mat od środka, to oczywiście, że można, tak jak też można dać dwie warstwy na blachę zewnętrzną drzwi. Komora będzie przez to sztywniejsza, a więc efekt powinien być lepszy. O ile? Tego nie testowałem, więc nie podam odpowiedzi.

    Osobiście jednak nie zamierzam robić dodatkowej warstwy wygłuszenia w moim aucie, bo drzwi są już wystarczająco ciężkie. Polecam jednak obejrzeć film o piankowych padach, potrafiących poprawić w prosty sposób jakość dźwięku z wooferów: https://www.youtube.com/watch?v=S7WKCFHGwRY

  62. Michał says:

    Cześć. Mam pytanie, ponieważ posiadam E39 kombi i mam głośniki w suficie, warto wygluszyć dach ? Czy nie da to dużego efektu? Jeśli drzwi już są zrobione. Ew cały dach czy połowicznie ?

    • Paweł Szyszka says:

      Z tego co sprawdzałem to w e39 są to dwa głośniki 13cm za tylną kanapą, umieszczone w podsufitce, które mocuje się do stalowego stelaża.

      Moim zdaniem istnieje opcja żeby stworzyć tym głośnikom zamkniętą, szczelną i wygłuszoną komorę. Nie trzeba przy tym wygłuszać całego dachu tylko tylną jego część. Jest szansa że zrobi to słyszalny efekt, aczkolwiek nie jestem w stanie tego zagwarantować, bo umieszczenie jest specyficzne (tył auta), a komora byłaby dość mała. Na plus fakt, że nie byłaby to droga modyfikacja i czasochłonna.

      Prawdopodobnie ja bym spróbował, ale poszukaj w internecie informacji na forach, może ktoś już próbował taki mod robić? :-)

  63. Mariusz says:

    Witam. Chcialbym zmienic głośniki oryginalne w audi a6c6, bo grają bardzo kiepsko. W połączeniu do mojej starej a 4 tragedia. Mam taki dylemat. Głośniki w tym aucie są montowane w takich plastikowych tubach co niby ma poprawiać bas. Jak zamontować nowe głośniki? Jak to wygluszyc? Czy zamontować w tym i wygluszyc resztę drzwi?

  64. Piotr says:

    Witam
    Mam pytanie odnośnie poprawienia audio w Audi A6C7,czy jest sens wygłuszania całego auta co by nie było z wyższej półki więc i materiały użyte powinny bardziej tłumić ?Czy wystarczy wygłuszyć same drzwi,zrobić tam dobre środowisko dla nowych głośników,zastąpić oryginalny wzmacniacz i oryginalny subwoofer?Wiem,że warto też wygłuszyć bagażnik w sedanie,ale co z resztą,tzn z wygłuszeniem dachu,podłogi i ściany grodziowej (weź to później złóż) ?Czy późniejszy efekt jest wart pracy,nerwów i wyłożonych pieniędzy,czy lepiej odpuścić i wygłuszyć same drzwi i może jeszcze bagażnik?p.s.Wiem,że dobrze jest też wytłumić nadkola od strony kół bo fajnie tłumią szum opon i hałas z zewnątrz.

    • Paweł Szyszka says:

      C7 jest moim zdaniem nieźle wyciszonym autem. Ja zrobiłbym na początek same drzwi, najlepiej przód + tył. Do tego nadkola przód od strony kół (wraz z plastikowymi nadkolami). Są to stosunkowo mało inwazyjne przeróbki, które dają fajny efekt.

      W dalszej kolejności można działać z podłogą i grodzią, ale to jest już mnóstwo zabawy. Wygłuszenie bagażnika daje dobre efekty przede wszystkim w autach 5d i kombi/suv. Maska to natomiast dobra opcja do silników wysokoprężnych.

      Resztę roboty robią tzw. “klocki”, czyli głośniki, wzmacniacz, itp. Ale to już odrębny temat.

  65. Emil says:

    Panie Pawle,
    nie mogę znaleźć dedykowanych dystansów z MDFu do mojego auta (Hyundai Sonata EF 2004). Czy w takim wypadku można zostawić fabryczne, plastikowe dystanse czy lepiej próbować coś dobierać z MDFu?
    Pozdrawiam i dziękuję za rzeczowy artykuł.

  66. Paweł Szyszka says:

    Jasne, że można zostawić plastikowe. MDF jest lepszy, ale nie kluczowy w kontekście poprawy jakości systemu audio. Można też szukać dystansów z mdf o podobnym kształcie do tych fabrycznych z Sonaty.

  67. Grzegorz says:

    Panie Pawle,
    Jestem zdecydowany co do poprawienia audio w mojej Octavii 1 fl 2003 rok. Zastosuję oczywiście maty na blachę i tapicerkę. Chcę również wymienić głośniki. Zależy mi na tym aby zostawić oryginalne radio jakim jest Skoda Symphony CD. Producent deklaruje w instrukcji moc wyjściową 4x20W. Czy to jest 20w rms? Zastanawiam się jakie głośniki mogę do tego radia dopasować. Oczywiście czytałem Pana poradnik, ale nie rozwiał on moich wątpliwości. Moim faworytem były głośniki Helix B 62C jednak są trochę za drogie. Hertz dsk 165.3 są wymagają 80W rms. Proszę mi powiedzieć jaka powinna być rozsądna moc w jakich powinienem szukać głośników tak aby grały, radio żeby jakoś sobie z nimi radiło. Nie chciałbym zamontować czegoś co po włączeniu będzie cicho. Wzmacniacza nie będę dawał. Oczywiście za przykładowe modele się nie pogniewam :)
    Pozdrawiam

  68. Paweł Szyszka says:

    4x20W to prawdopodobnie RMS. Dobierając głośniki pod samo radio warto przede wszystkim opierać się o podawaną przez producenta skuteczność głośnika (wartość wyrażana w dB, np. 91dB). Nieco upraszczając: parametr ten prezentuje efektywność pracy głośnika, a więc to ile mocy należy dostarczyć przetwornikowi aby ten wytworzył określony poziom głośności. Wartość mierzona jest w skali logarytmicznej, co oznacza, że między skutecznością 90dB, a 93dB będzie duża różnica. Jeśli głośnik ma wysoką skuteczność to nie potrzebuje dużej mocy, żeby być “głośnym”. Z tego też powdu dobrym wyborem pod samo radio będzie Hertz DSK, bo mają skuteczność na poziomie 93dB, co jest wiodącym wynikiem w klasie. To, że mają 80W RMS to znaczy że są w stanie tyle mocy przyjąć, czyli jak się im przyłoży wzmacniacz to będą baaardzo głośne, także biorąc pod uwagę ich znaczną skuteczność.

    Ważne jest także wygłuszenie drzwi. Ono także wpływa na zwiększenie ciśnienia akustycznego, a więc sprawia, że głośnik gra głośniej, bez konieczności dostarczenia większej ilości mocy.

    Od razu dodam, że do wygłuszenia drzwi w Octavii I trzeba się mocno przyłożyć, żeby był dobry efekt. Głównym problemem są bardzo duże otwory technologiczne w drzwiach – widać to na jednym ze zdjęć zamieszczonych w tym poradniku.

  69. Kamil says:

    Mam pytanie. Czy jest sens wygluszac blachę za glosnikiem samą pianka GMS 02?? Pytam bo znajomemu zostalo sporo takich mat i przy okazji wymiany uszkodzonego głośnika wykleilbym blachę za nim. Trafilem na info ze sama pianka może źle wpłynąć na niskie tony głośnika…

  70. Daniel says:

    Uszanowanie. Na wstępie chciałbym przyznać, że poradnik jest świetny. Dzięki wyczerpującej ilości informacji podjąłem się tematu wygłuszenia z wielką chęcią i zapałem. Moje auto, które wygłuszam, to Seat Toledo II. Wydaje mi się, że audio fabrycznie miało przygotowane naprawdę całkiem przyjemne warunki pracy, ale mimo to postanowiłem je poprawić. Na zewnętrzną część drzwi nałożyłem maty od STP, za głośnikiem podwójnie, wewnętrzne poszycie również zostało pokryte tymi matami, oraz pianką od GMS. Efekt? No właśnie bez szału. Prace wykonywałem sumiennie, porządnie oczyszczone i odtłuszczone powierzchnie, wałkowane bardzo dokładnie i mocno, pokryta dość duża powierzchnia (na 1 drzwi wykorzystałem 2,5 maty), a efekt jest trochę niezadowalający. Jak stukam w blachę słychać różnicę, ale już np. przy zamykaniu drzwi nie bardzo. Specjalnie zostawiłem 1 drzwi z pary do porównywania. Szukałem przyczyny i mam pewne typy: audio fabrycznie grało dobrze, a że nie jestem koneserem to nie jestem w stanie wyczuć różnicy, LUB na drzwiach jest taka jakby metalowa belka pozioma na całej długości, dlatego też arkusz maty jest położony nad nią, i pod nią. Belka ta nie styka się bezpośrednio z blachą, sprawdzane cienkim przedmiotem. Mimo to stukając w to miejsce nie słychać różnicy miedzy nim, a elementem wygłuszonym kilka cm wyżej. Jednak jest to w zasadzie mój jedyny podejrzany, bo cała reszta została matami pokryta. Choć tu pojawia się jeszcze 1 pytanie- dzięki ściąganemu praktycznie całemu wewnętrznemu poszyciu drzwi dostęp jest naprawdę dobry, czy boki drzwi również warto obkleić? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź :)

    • Paweł Szyszka says:

      Wygłuszyłeś dobrze. Toledo, podobnie jak wiele innych samochodów grupy VW ma fabryczną, zamkniętą komorę w drzwiach, co sprawia, że producent wykonał trudniejszą część roboty za nas. W jaki sposób? Otóż otwory technologiczne są u Ciebie zasłonięte stalowym, wykręcanym panelem (poszycie, o którym piszesz). Drzwi są więc fabrycznie szczelne i sztywne, co sprawia, że głośniki mają bardzo dobre warunki do grania. Ostatnio słuchałem fabryczny zestaw głośników w Gofie 7 i byłem pod wrażeniem jak to dobrze gra dołem, a w tym aucie konstrukcja drzwi jest analogiczna do twojego Toledo. Podsumowując: wszystko jest ok, po prostu masz fabrycznie dobrze skonstruowane drzwi. Mogę się pokusić nawet o stwierdzenie, że fabryczne głośniki nie wykorzystują już potencjału tkwiącego w drzwiach, które solidnie wygłuszyłeś. Możesz więc pomyśleć o zakupie nowych głośników, np. Hertz HSK, które z pewnością wzniosą dźwięk w twoim aucie na wyższy poziom. Możesz też za niedużą kwotę pieniędzy kupić na allegro używane głośniki od Golfa 7 (robi je Denon & Marantz – znakomita firma z wyższej półki), całkiem prawdopodobne że pasowałyby bez większych przeróbek. Już sam nawet zastanawiałem się żeby je kupić 😉

  71. Daniel says:

    Czy produkt StP Aeroflex jest warty uwagi jako zamiennik wymienionych w artykule pianek?

  72. Kuba says:

    Super poradnik, jednak mam pewne pytanie nie jestem z niego dumny, ale muszę je zadać z obawy na właśnie opadające drzwi, gdyż moje 22+ letnie auto trochę te drzwi już trzyma, a jednak brakuje czegoś do zestawu który gra u mnie w aucie jakie jest według Was minimum wygłuszenia, pytam o wygłuszenie zewnętrznej częsci drzwi czyli tej od “środka” lub może i całych :) Macie jakieś porady? Nie chodzi tu o oszczędność, bo gdybym mógł zrobiłobym to profi, ale może jest jakieś wyjście w właśnie obawie o zawiasy?

    • Paweł Szyszka says:

      Są na rynku maty o obniżonej wadze, np. Dynamat Superlite, a być może StP ma coś tańszego w niskiej wadze.

      Jeśli chodzi o wygłuszenie poszycia wewnętrznego drzwi (od strony kabiny) to można zdecydować się tylko na zaślepienie otworów technologicznych. To zredukuje przyrost wagi drzwi.

  73. Adam says:

    Czy macie taki sam MANUAL do drzwi tylnych???

  74. Marek says:

    Głośniki będą wymienione w przednich drzwiach, które zostaną wygłuszone matami stp aero 2.3 mm oraz piankami stp biplast 10 mm. Głośniki w tylnych drzwiach zostaną odłączone.
    Czy wgłuszać też tylne drzwi?

  75. jerry says:

    Czy jest sens używać “budżetowo” AB1 na blachy zewnętrzne i zamknięcie grodzi? Czy dopiero 2mm wzwyż daje jakiś oczekiwany efekt Pianka na plastki oczywiście będzie.

  76. DAwid says:

    Dziękuję za cenne porady. Wydaje mi się, że program 101 napraw wykorzystał Pana materiał. Gratuluję cierpliwości w odpowiadaniu na pytania zainteresowanych 😉

  77. Damian says:

    Witam. Co warto wybrać spośród mat AB2, AB25 i i Silver? Duża jest różnica pomiędzy nimi?

    • Paweł Szyszka says:

      Nie ma dużej różnicy, gdyż wszystkie te produkty opierają się na połączeniu gumy butylowej z warstwą aluminium. Konstrukcja jest taka sama. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że różna jest grubość butylu. iSilver to 1,8mm, AB2 to 2mm, a AB25 to 2,5 mm butylu. Grubsza warstwa butylowa to lepsze tłumienie, ale trudniejsza aplikacja, gdyż produkt jest mniej elastyczny. Trudniej dopasowuje się go do zróżnicowanych kształtów. W praktyce więc dla początkujących bardzo fajny będzie iSilver, gdyż ułatwi prace i rozwałkowywanie. Z drugiej strony AB2, a w szczególności AB25 zaoferują lepsze tłumienie. Wymagający użytkownik z pewnością to doceni.

  78. Piotr says:

    Witam. Wykleiłem drzwi matą ABM GOLD. Pianka 6mm poszła na razie na tapicerkę drzwi i klapy bagażnika. No i marwi mnie klapa bagażnika (spora HONDA CRV 2007), po wyklejeniu pianką już czuje różnice w wadze podczas otwierania. Chciałem wykleić zewnętrzną blachę klapy matą, ale obawiam się o ciężar (nie chciał bym aby po otwarciu samoczynnie się zamykała). Ktoś mi napisał aby wykleić blachę pianką, ale nigdzie takich info nie widzę. Ma to sens?

  79. Michał says:

    Witam, Bmw 5 g31 glosniki niskotonowe montowane są w plastikowych komorach. Jak Pan sądzi, wystarczy mata butylowa czy pianka też by się przydała ?

Zostaw odpowiedź

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress