Kanony Piękna – Ferrari 365 Daytona

gru 28, 2016 7 odpowiedzi przez

Czasy się zmieniają, ale pewne kanony pozostają nienaruszone.

         Są takie samochody o których, mimo upływu lat, trudno zapomnieć. Charakteryzują się ponadczasową linią nadwozia, niebanalnym charakterem i znakomitymi osiągami. Są po prostu wyjątkowe. Taką maszyną jest Ferrari Daytona produkowana w latach 1968 – 1973. Daytona to nazwa nieoficjalna. W latach 60-tych światło dzienne ujrzało Ferrari 275 GTB. Samochód szybko poddano licznym modyfikacjom. Największym problemem był „lekki” przód przy prędkościach powyżej 200 km/h. Wymagało to ciągłej korekty kierunku jazdy. Sytuacji tej nie można było tolerować. Wydłużono przód, co poprawiło wygląd i właściwości jezdne.

1

Zbudowano kilka wersji, jednak najbardziej spektakularną była ekstremalna wersja NART. W 1967 miał miejsce wspaniały sukces. W wyścigu w Daytona Beach na Florydzie w czołówce na metę dojechały aż trzy Ferrari. To zainspirowało konstruktorów do budowy samochodu wyścigowego, ale przeznaczonego na drogi publiczne. By upamiętnić wygraną zaproponowano nazwę Daytona, ale Enzo Ferrari na wieść o tym miał dostać ataku złości i kazał nadać opis 365 GTB. Przydomek wdarł się jednak na stałe do świadomości pasjonatów motoryzacji.

            Daytona to auto konserwatywne ze względu na umieszczony z przodu silnik i napęd na tylną oś. W tylnej części usytuowano skrzynię biegów, którą połączono z silnikiem rurą osłaniającą wał napędowy. Kolejną podobną konstrukcją było wyprodukowane w latach 90 – tych Ferrari 550 Maranello. Mimo staroświeckiego układu, do dziś jest to samochód o wspaniałych osiągach. Pod maską takiego auta nie mógł się znaleźć inny silnik niż mocarne V12.  Oficjalna nazwa 365 GTB odnosi się do pojemności pojedynczego cylindra mającego właśnie 365 cm3.

            Konstruktorzy z Maranello przy projektowaniu tego samochodu nie szli na kompromisy. Przeznaczeniem była szybka jazda pod ręką kierowcy, któremu nie brak pewności siebie. Układ kierowniczy pozbawiono wspomagania, a to w połączeniu ze sporą długością nadwozia sprawiało, że parkowanie w mieście było tak łatwe jak zacumowanie tankowca w małym porcie rybackim. Przy dużych prędkościach kierowanie jest znacznie lżejsze. Mimo sporych rozmiarów i masy, podczas szybkiej jazdy jest zwinny i posłuszny kierowcy.

3

            Stylistyka, za którą odpowiada Pininfarina, znacznie odbiega od wyglądu ówczesnych Ferrari, bardziej przesuwając akcent w kierunku modeli Lamborghini. lat 60 – tych. W 1971 podnoszone przednie reflektory zastąpiono konwencjonalnymi, osłoniętymi pleksiglasem. Zrobiono tak ze względu na nowe przepisy jakie wprowadzone zostały w kodeksie ruchu drogowego Stanów Zjednoczonych.

            Wspaniały samochód może poszczycić się niemałymi osiągnięciami w sporcie. Wyczynowa Daytona rozpędzająca się do 290 km/h wygrała w swojej klasie wyścig Le Mans w latach 1973 i 1974. Ostatni wielki sukces przyszedł w roku 1979 – pięć lat po zakończeniu produkcji. Ferrari Daytona po raz kolejny wygrała wyścig na słynnej amerykańskiej arenie sportu samochodowego.

4

            Najrzadszym modelem jest 365 Spider. Zbudowano jedynie 100 egzemplarzy, choć istnieje sporo nieorginałów przerobionych z wersji coupe. Zarówno dla fabryki jak i fałszerzy przeróbka nie stanowiła kłopotu ze względu na mocne i samodzielne podwozie, które nie potrzebowało dachu dla utrzymania sztywności.

            Prestiżowy magazyn Motor Trend Classics ogłosił Ferrari 365 Daytona najwspanialszym Ferrari wszech czasów. Ceny tych klasyków? Nawet 3-4 mln złotych. Czasy i trendy zmieniają się jednak pewne wartości i kanony motoryzacyjnego piękna wciąż pozostają nienaruszone.

Aktualności

O autorze

Młody twórca muzyki elektronicznej, fan sportowych samochodów, wyścigów, biegacz długodystansowy. W utrzymanych w lekkim stylu artykułach, dzieli się swymi przemyśleniami na temat motoryzacji.

7 odpowiedzi do artykułu “Kanony Piękna – Ferrari 365 Daytona”

  1. Grzegorz says:

    Linie Daytony są po prostu bajeczne!

  2. Beata says:

    Ekstra auto, podoba mi się jego sportowa sylwetka.

  3. Marek says:

    Piękny samochód. Bardzo mi się podoba.

  4. Joanna says:

    Ponadczasowy samochód, piękny! :)

  5. Urban says:

    Piękno z dawnych lat, które nie jest widoczne obecnie. Kiedyś sylwetka była naturalnie estetyczna i przyciągająca wzrok, dziś trzeba się na to silić.

  6. Mieszko says:

    Moje największe marzenie!

  7. https://jazdaferrari.pl/ says:

    Przepiękne auto!

Zostaw odpowiedź dla Marek

Anuluj odpowiedź

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress