Peugeot 5008 1.6 BlueHDi (120KM) – majestatyczna przestrzeń | TEST
Połączenie nadwozia typu SUV z cechami charakterystycznymi dla auta rodzinnego to rozwiązanie na pierwszy rzut oka idealne dla osób znudzonych typowymi (mini)vanami. Tak też z pewnością pomyśleli projektanci nowego modelu Peugeota o oznaczeniu 5008, który w gamie francuskiego producenta piastować będzie urząd największego z największych. Czy jednak rozmiary wystarczą, aby pokonać konkurencję i stać się wyznacznikiem kreującego się właśnie nowego segmentu 7-osobowych SUV-ów? Czy może jednak 5008 ma w zanadrzu asa w rękawie, dzięki któremu podbije serca kierowców? Sprawdźmy to!
Design znany i podziwiany
Wygląd Peugeota 5008 został oparty na rozwiązaniach stylistycznych doskonale znanych z drugiej generacji modelu 3008. I zdecydowanie było to dobre posunięcie, gdyż obydwa te auta wyglądają świetnie, potwierdzając duży postęp Peugeota w ostatnich latach w kontekście troski o design. Warto nadmienić, że na chwilę obecną model 3008 zdobył już kilkanaście nagród, w których konsekwentnie, jako jedną z głównych zalet, wymieniano wygląd, zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Bezsensem byłoby zatem zaprzepaszczenie tego dorobku i wprowadzanie zmian tylko po to, aby koniecznie wyróżnić większy model.
Stąd też zmiany stylistyczne zostały podyktowane koniecznością dostosowania designu 3008 do większego, 7-osobowego nadwozia. Pas przedni pozostał w niezmienionej formie i przykuwa uwagę swoją masywnością, chromowaną atrapą chłodnicy i reflektorami o nieregularnych kształtach. Linia karoserii została nakreślona z myślą przede wszystkim o funkcjonalności, dlatego nie opada tak mocno, jak w przypadku modelu 3008. Z tego powodu uzyskano więcej miejsca nad głową oraz lepsze możliwości załadunkowe.
Tylna część 5008 prezentuje się nieco mniej dynamicznie w porównaniu do swojego mniejszego brata, ale z drugiej strony może pochwalić się niższym progiem załadunkowym, lepszą widocznością przez większą szybę tylną, czy niemalże pionowo opadającą klapą bagażnika, która maksymalizuje przestrzeń bagażową i ilość miejsca na 3-cim rzędzie foteli. Piękny i niesforny zarazem design modelu 3008 został więc nieco oswojony, co stanowi wyraźny ukłon w stronę funkcjonalności. 5008 nie miał być bowiem w założeniu autem lifestylowym, tylko przede wszystkim użytecznym.
Nadwozie iście 7-osobowe
Peugeot 5008 wchodzi w dość niszowy aktualnie segment 7-osobowych crossoverów, które mają stawić czoła klasycznym pojazdom segmentu van. Jego największymi konkurentami z pewnością będą najnowsze modele koncernu VAG, takie jak Skoda Kodiaq i Volkswagen Tiguan Allspace. Z grona azjatyckich propozycji w podobnym zakresie cenowym, co 5008 wyróżnić można natomiast Nissana X-Trail.
Jak zatem prezentują się wymiary Peugeota na tle wymienionych wyżej aut? 5008 może pochwalić się nadwoziem o długości 4641mm i szerokości 1844mm. Wymiary Tiguana Allspace to 4701/1839mm, Skody Kodiaq 4697/1882mm, a Nissana X-Traila 4640/1830mm. Różnice między poszczególnymi SUV-ami nie są więc duże i w praktyce ilość miejsca w kabinie będzie zależeć od sposobu w jaki zagospodarowano wolną przestrzeń.
Wnętrze na poziomie segmentu premium
Projekt kabiny 5008 to kalka z Peugeota 3008 z całym bagażem zalet i wad z tego faktu wynikającym. Oceniając sam design to jednak prawdopodobnie najbardziej odważne, ale i atrakcyjne wnętrze z całej gamy SUV-ów ze średniej półki. Kluczem do tak pozytywnego odbioru jest nie tylko sama nowoczesność i świeżość projektu, ale także materiały z wyższej półki. Deska rozdzielcza została bowiem wykończona elegancką tkaniną, miękkimi tworzywami oraz wstawkami do złudzenia imitującymi błyszczące aluminium. Pieczołowicie wykonano także przyciski, które swoim kształtem mają przypominać klawisze fortepianu. Z którejkolwiek strony by się nie spojrzało na wnętrze Peugeota 5008, można odnieść wrażenie przebywania w aucie segmentu premium, co stanowi jedną z największych zalet zarówno tego modelu, jak i mniejszego 3008.
Charakterystycznym elementem dla Pegueota jest także kierownica, którą w podobnej formie nie sposób znaleźć w modelach innych marek. Francuski producent chcąc wyróżnić się na tle konkurencji postawił na małe i poręczne koło, które dodatkowo zostało ścięte zarówno u dołu, jak i górze. W pierwszych chwilach styczności, wymaga ono przyzwyczajenia, ale z biegiem czasu można polubić tę uroczą osobliwość. Kierownica jest oczywiście wielofunkcyjna, co stanowi standard dla wszystkich wersji wyposażeniowych.
Multimedialny lider
Jednym z kluczy nowoczesności 5008 jest śmiałe podejście do rozwiązań multimedialnych. Analogowe zegary zastąpiono systemem i-Cockpit z wirtualnymi wskaźnikami. Na szczęście, nie tylko dobrze się prezentują, ale także wykazują wysoki poziom ergonomii. Co ważne, i-Cockpit dostępny jest w standardzie już w podstawowej wersji Access, choć pełnię swoich możliwości pokazuje dopiero wtedy, gdy na pokładzie mamy do dyspozycji także nawigację i aktywny tempomat.
Jeden ekran to nie wszystko, gdyż nad deską rozdzielczą góruje wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8”, stanowiący element podstawowego wyposażenia już od drugiego poziomu (wersja Active). Multimedia Peugeota są więc przemyślanie skalkulowane i w praktyce z ich możliwości skorzysta większość kierowców decydujących się na zakup nowego 5008.
Obsługa ekranu jest szybka i intuicyjna, w głównej mierze dzięki kafelkom dużych rozmiarów i dobrej rozdzielczości wyświetlacza, który dodatkowo został skierowany w stronę kierowcy. Dla fanów tradycjonalnych rozwiązań przewidziano natomiast przyciski szybkiej nawigacji, umieszczone pod kratkami nawiewu. Na pokładzie znajdziemy także system Mirror Link, a więc możliwość “przeniesienia” aplikacji smartfona na ekran konsoli środkowej.
Cieszy również fakt, że odtwarzacz plików muzycznych umożliwia ich przewijanie dotykiem. Element ten jest szczególnie przydatny podczas słuchania długich składanek. Zwracam na to uwagę, gdyż dla przykładu, fordowski system Sync nie oferuje takiej opcji.
Słowa pochwały należy również skierować w stronę nawigacji opartej o mapy TomTom z funkcjami 3D oraz Traffic, która prezentuje aktualne natężenie ruchu na ulicach. Ten element wyposażenia wymaga jednak dopłaty, 4000zł lub 5000zł, w zależności od wersji wyposażeniowej (standard dla GT). Usługi online są darmowe przez pierwsze 3 lata. Potem koniczne jest przedłużenie subskrypcji, co kosztować będzie 554zł na taki sam okres.
Dużo, więcej, 5008
5008 to największy SUV w rodzinie Peugeota, stąd też model ten należy rozliczać przede wszystkim pod kątem dostępnej przestrzeni. Tej jest jednak mnóstwo. Zarówno na przednich fotelach, jak i drugim rzędzie siedzeń, na którym umieszczone zostały trzy siedziska. Każde z nich można wygodnie przesuwać w płaszczyźnie poziomej, czy też składać, uzyskując w ten sposób płaską podłogę. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przedni fotel pasażera również pozwala na złożenie, co sprawia, że w 5008 przewieziemy naprawdę długie przedmioty. Jedyną wadą jest niefortunne umiejscowienie składanych tacek na oparciach przednich siedzisk. Znajdują się bowiem irytująco blisko kolan.
Każdy zakupiony egzemplarz francuskiego SUVa posiada w standardzie dwa dodatkowe siedzenia w trzecim rzędzie, które zostały schowane w podłodze bagażnika. Ich wyjęcie jest proste i intuicyjne, a jednoczesne przesunięcie do przodu foteli drugiego rzędu sprawia, że drogą kompromisu wygospodarować można zadowalającą ilość miejsca na nogi, nie tylko dla dzieci. Oczywiście nie ma co ukrywać, jazda na fotelach ostatniego rzędu nie należy do największych przyjemności, głównie z uwagi na małe siedziska. Mimo wszystko, jak na SUVa, przestrzeni jest zaskakująco dużo.
Przejdźmy zatem do bagażnika, a w nim zmieści się aż 780l bagaży przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń. W dużej mierze wynik ten jest efektem bardzo regularnego kształtu kufra, niemalże jak w małym aucie dostawczym. Po złożeniu oparć tylnych foteli uzyskujemy aż 1940l dostępnej pojemności, co również stanowi znakomity wynik. Dla porównania Tiguan Allspace oferuje 760l, Skoda Kodiaq 720l, a Nissan X-Trail już tylko 550l.
Mistrz oszczędności we własnej osobie
Nie będę ukrywał, że 1.6 BlueHDi (120KM) to jeden z moich ulubionych silników wysokoprężnych, szczególnie jeśli współpracuje ze skrzynią manualną. Miałem jednak nieco obaw, jak poradzi sobie z ważącym prawie 1400kg Peugeotem. Na szczęście okazały się one nieuzasadnione, gdyż oferowany przez tę jednostkę moment o wartości 300Nm bez problemu rozpędza SUVa i wykazuje się zaskakująco dobrą elastycznością. W rezultacie auto osiąga pierwsze 100km/h w 11.2s i rozpędza się do 189km/h. Trzeba jednak pamiętać, że sprinty ze startu zatrzymanego to nie domena diesli, stąd też silnik swoje możliwości pokazuje przede wszystkim podczas przyspieszania od drugiego przełożenia wzwyż. Jednostka ta jest więc niezwykle rozsądnym rozwiązaniem biorąc pod uwagę mieszaną eksploatację, zarówno w warunkach miejskich, jak i w trasie.
Kolejną zaletą motoru jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. W trasie przy średniej prędkości 90 km/h można liczyć na spalanie na poziomie 4,5l/100km. Spokojna jazda w mieście uszczupla bak o ok. 6,5l/100km. Czysta kwintesencja średniolitrażowego, nowoczesnego silnika wysokoprężnego.
Testowany egzemplarz wyposażony został w 6-biegową skrzynię manualną, która nie wyróżnia się wybitną precyzją działania, choć na tle przekładni innego francuskiego producenta, marki Renault i tak spisuje się nieco lepiej. Inną opcją biorąc pod uwagę silnik 1.6 BlueHDi jest 6-biegowa skrzynia automatyczna (EAT6). W teorii producent zapewnia, że jej płynność działania jest na poziomie przekładni dwusprzęgłowych. Jak pokazuje jednak praktyka, skrzynia ta, nie dość, że leniwie zmienia biegi, to potrafi także nieprzyjemnie szarpać autem. Z tego też powodu koncern PSA powoli zastępuje ją bardziej dopracowaną przekładnią EAT8, która w kontekście modelu 5008 jest na chwilę obecną montowana w standardzie z silnikiem 2.0 BlueHDi (180KM).
Ale sztywniak z tego 5008?!
Zawieszenie nowego Peugeota 5008 to prosta konstrukcja oparta o pojedynczy wahacz poprzeczny z przodu (kolumna MacPhersona) oraz belkę skrętną w tylnej osi. W tej kwestii względem poprzednika wiele się więc nie zmieniło. Nie ma co ukrywać, że jest to rozwiązanie budżetowe i podczas agresywnej jazdy można odczuć niedoinwestowanie podzespołów odpowiedzialnych za prowadzenie auta. Peugeot chcąc zrekompensować ten fakt postawił na usztywnienie zawieszenia oraz zmaksymalizowanie precyzji i szybkości reakcji działania układu kierowniczego. W ostatecznym rozrachunku Peugeot prowadzi się poprawnie, ale bez błysku, ani w kontekście przyczepności, ani komfortu.
Z drugiej strony należy docenić własności terenowe 5008. Choć napęd na wszystkie osie nie jest dostępny nawet w opcji, to prześwit wynosi aż 236mm. Jak na tym tle wypada konkurencja? Nissan X-Trail oferuje 210mm prześwitu, Volkswagen Tiguan Allspace 191mm, natomiast Skoda Kodiaq tylko 188mm. Peugeotowi 5008 nie straszne żadne wertepy, a tym bardziej miejskie krawężniki. Wysokie osadzenie nadwozia przekłada się też na dobrą widoczność i przyjemną, “górującą” nad innymi użytkownikami dróg, pozycję za kierownicą.
Rozterki cenowe
Ceny nowego Peugeota 5008 zaczynają się od 99 900zł brutto z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 130KM. W standardzie otrzymujemy manualną klimatyzację, tempomat, system i-Cockpit, system monitorowania pasa ruchu, czy też trzeci rząd siedzeń.
Tiguan Allspace jest sporo droższy. Podstawowa wersja wyposażeniowa zaczyna się od 117 090zł z silnikiem 1.4 TSI (150KM). Wyposażenie standardowe znajduje się natomiast na podobnym poziomie, co startowa wersja 5008 z tą różnicą, że zamiast wirtualnych zegarów otrzymujemy system radiowy z ekranem dotykowym o przekątnej 6,5”.
Jak na tle 5008 prezentuje się Skoda Kodiaq? Za podstawową wersję z silnikiem 1.4 TSI (125KM) należy zapłacić 92 400zł, ale dopłata do wersji 7-miejscowej kosztuje 4700zł, co widuje cenę do 97 100zł, stanowiąc kwotę niewiele niższą niż w przypadku Peugeota.
Na podstawie powyższych cen łatwo zauważyć, że Peugeot atrakcyjnie skalkulował ceny swojego modelu i zechce odebrać klientów nie tylko Tiguanowi, ale także Kodiaqowi, który jest ciut tańszy. Biorąc pod uwagę przestrzeń, wygląd i wykończenie wnętrza, które oferuje 5008 trudno dziwić się, że coraz więcej egzemplarzy tego modelu można spotkać na drogach.
Z kronikarskiego obowiązku dodam, że cena testowanego egzemplarza z silnikiem 1.6 BlueHDi (120KM), skrzynią M6 w wersji Allure zaczyna się od 129 400zł. Do tego dodać trzeba ceny dodatków, które obejmują m.in. skórzaną tapicerkę, dach panoramiczny, czy reflektory LED. Po dalszych rachunkach matematycznych suma ta wzrasta do ok. 155 000zł.
Więcej informacji o modelu i cennik: tutaj
Wygląda naprawdę świetnie, a miejsca naprawdę dużo, świetny pomysł na auto rodzinne, nowoczesny samochód na miarę obecnych czasów.
Świetne auto, jest już dostępny w Polsce? Bo chętnie wybrałbym się na jazdę testową.
Interesująca propozycja od Peugeota , jestem ciekaw czy się dobrze sprzeda.
Bardzo futurystycznie wygląda nadwozie. Podoba mi się, muszę przyznać że się postarali.
A dla mnie to auto jest tak bardzo zwyczajne i nie wyróżniające się na tle konkurencji że to się w głowie nie mieści niestety.
Może nie jestem jakimś koneserem samochodowym, ale wygląd tego modelu mnie osobiście nie zachwyca. Może wnętrze przestronne i nowoczesne, ale stylizacja nadwozia już tak bardzo nie zachwyca.
To widzę, że nie jestem jedyny. Do mnie też totalnie to auto nie przemawia. Nie kupiłbym go na pewno.
Naprawdę piękne auto, czekam aż będzie w salonie w okolicy i chciałbym jazdę testową, bo naprawdę jest na czym oko zawiesić.
Fajne auto. Na pewno bardzo wygodne
Mam słabość do Peuegotów. Przez wiele lat jeździłem 206. Niezapomniane wspomnienia. Ten model jest piękny. Brakuje mini vanów tej matki.
Samochód wygląda interesująco. Za niedługo mam zamiar wymienic swóje dotychczasowe auto na coś nowszego. Być może umówię się na jazdę próbną.
Ciekawa propozycja od Peugeota. Auto bardzo mi się podoba!
Ciekawe jak wypada pod względem mocy , bryła nie jest mała a koni garstka 😉
Jak dla mnie trochę duży, ale obiektywnie fajne auto.
No w reszcie wydali model który nie jest w którymś miejscu upośledzony. Można uznać ten model za ładny 😉
Na prawdę świetnie wygląda tylko ten obrotomierz skierowany w drugą stronę. Może można to zmienić bo jeśli nie irytowałoby mnie to.. Poza tym jednym szczegółem 10/10 😉
Super sprawa, podobają mi się te auta ale 1.6 to troszke mało mi się wydaje, przynajmniej dla mnie..
Wnętrze proste, funkcjonalne ale też nowoczesne. Połączenie wszystkiego w jednym. Jak dla mnie świetne auto 😉
Ciekawy samochód, w innym kolorze byłoby znacznie lepiej!
Bardzo ciekawe auto i widać że posiada bardzo dużo przestrzeni. idealnie nada się dla dużej rodzinny
Wydaje mi się strasznie podobny do innych crossoverów tej marki. Oczekiwałem powiewu świeżości, a nie w połowie odgrzanego kotleta. Król lew zaczyna mnie coraz bardziej zawodzić
Robi wrażenie, bardzo fajny model. Podoba mi się jakby dobrać w bogatym wyposażeniu na pewno byłby jeszcze lepszy. Ale zachowali klasę to mi się podoba.
Francuz, to zawsze fajne autko, dopóki sprawdza się na naszych drogach. Akurat ten model mi się podoba – zarówno kolor, tablica rozdzielcza, jak i kształt. Części samochodowe będą dostępne, pytanie, czy cena będzie przystępna. Miejmy nadzieję, że tak. Jeżeli miałbym ocenić ten konkretny model to 9/10 – jeden punkt odejmę za niskie moim zdaniem zawieszenie.
Bardo fajny samochód
Ciekawe jak silniik będzie się sprawował po 100tys km
Prezentuje się bardzo dobrze – ciekawy model
Uwielbiam tego typu Suwy!
Wygląda dobrze! Dużo, komfortowy, rodzinny wóz – podoba mi się 😀
Pierwsze zdjęcie jest cudowne, gdzie robione? Chętnie bym się tam wybrała na jakiś urlop bo bardzo klimatycznie. No i.. czym robisz zdjęcia?
Mi również bardzo spodobał się ten model.
Bardzo fajny Suw, podoba mi się 😀
Fajny artykuł, jasny i przejrzysty. Dzięki!
Lubie takie motoryzacyjne artykuły bardzo przydatne
Peugeot najlepszy dizajn kocham tą markę.
Piękny i pojemny samochód!
TYLKO VW
Bardzo podoba mi się ten styl nadwozia. Ponadto to co potrzebuję, czyli dużo miejsca w bagażniku i w środku.
Prezentuje się bardzo dobrze! Bardzo ciekawy SUV zaprojektowany przez Peugeot’a