Samodzielny okresowy podstawowy przegląd pojazdu.

paź 20, 2019 2 odpowiedzi przez

Decydując się na samodzielne regularne przeglądy naszego pojazdu minimalizujemy ryzyko wystąpienia awarii, oraz znacząco obniżamy wydatki na naprawy. Jak często należy wykonać podstawowy przegląd pojazdu?

Samodzielny podstawowy przegląd pojazdu – od czego zacząć?

Podstawowy przegląd pojazdu zaczynamy od otwarcia maski. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan oleju silnikowego w naszym pojeździe. Pamiętajmy, aby proces sprawdzenia wykonywać w przypadku, gdy samochód stoi dłuższy czas z nieodpalonym silnikiem oraz znajduje się na płaskiej powierzchni. W przypadku, gdy pojazd będzie stał np. z górki odczyt stanu oleju będzie błędny. Jeżeli wartość odczytana znajduje się blisko minimum, albo poniżej musimy uzupełnić olej w naszym pojeździe. Kolejnym etapem jest sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, płynu do wspomagania oraz płynu do spryskiwaczy.

Samodzielny podstawowy przegląd pojazdu – co warto sprawdzić?

Jeżeli mamy już otworzoną maskę warto pokusić się o sprawdzenie akumulatora. Niektóre baterie mają wbudowane miejsce w którym możemy sprawdzić stan akumulatora – informuje o tym kolor wyświetlany w oznaczonym punkcie na akumulatorze – zielony oznacza, że stan jest OK. Innym sposobem jest sprawdzenie napięcia na akumulatorze wykorzystując multimetr uniwersalny. Na początek należy sprawdzić napięcie na akumulatorze przy wyłączonym zapłonie. Pomiar powinien ukazać wartość około 12,5V – jeśli wartość jest dużo niższa najprawdopodobniej akumulator jest w złej kondycji. Poprawna wartość napięcia nie oznacza, że akumulator jest w 100% sprawny, ponieważ moc rozruchowa może być o wiele mniejsza. W przypadku, gdy wartość wynosi 12,5V i nie odczuwamy problemu z odpalaniem pojazdu – nie występuje długie kręcenie wykonanie tego testu w zupełności wystarczy. W innym przypadku warto udać się do warsztatu, który wykona sprawdzenie akumulatora specjalnym testerem.

Samodzielny podstawowy przegląd pojazdu – nie zapominajmy o oponach!

Podczas wykonywania podstawowego przeglądu pojazdu nie zapominajmy o sprawdzeniu opon naszego pojazdu. Nie powinno ono polegać jedynie na oględzinach głębokości bieżnika, ale także na dokładnym obejrzeniu powierzchni opon- szczególnie jej boków. To właśnie na bokach opony najczęściej pojawiają się bąble, które są bardzo niebezpieczne. Kolejnym etapem jest sprawdzenie ciśnienia powietrza w oponach, które powinno być zgodne z wartościami podanymi przed producenta. Pamiętajmy, że dobra kondycja opon wpływa na bezpieczeństwo, ale także obniża zużycie paliwa pojazdu.

Samodzielny podstawowy przegląd pojazdu – samemu można sprawdzić wycieki!

Wycieki płynów z naszego pojazdu to bardzo niebezpieczny i niedopuszczalny stan, który należy jak najszybciej zdiagnozować i wyeliminować. W większości przypadków eliminacja zajmuje się mechanik/warsztat samochodowy jednak wstępną diagnozę możemy przeprowadzić samodzielnie. Gdy wykonany wszystkie wyżej opisane procedury sprawdzenia poszczególnych elementów w naszym pojeździe kolejna procedura będzie uruchomienie pojazdu i przesunięcie o kilka metrów, a następnie sprawdzenie czy na podłożu nie znajdują się plamy np. po oleju bądź płynie chłodniczym. Przed przystąpieniem do sprawdzenia upewnijmy się, że przed chwila nie uzupełnialiśmy oleju silnikowego, a jego spora część nie trafiła do silnika.

Samodzielne podstawowe przeglądy pojazdu przyczynią się do „reagowania na czas” co przyczyni się do obniżenia wydatków na serwisowanie pojazdu. Jak często wykonywać taki przegląd? Dobrym zwyczajem jest wykonywanie samodzielnego podstawowego przeglądu pojazdu raz w miesiącu.

fot. Designed by pressfoto / Freepik

Aktualności, Strefa Wiedzy

O autorze

Powiadają, że w aucie urodzony... Z wykształcenia umysł ścisły, a z zamiłowania humanistyczny...

2 odpowiedzi do artykułu “Samodzielny okresowy podstawowy przegląd pojazdu.”

  1. Arek says:

    Mega fajny artykuł, jasny, przejrzysty opis, dzięki 😀

  2. kiertir says:

    Warto również dodać, że niektóre samochody, a raczej silniki w nich montowane wymagają częstszych przeglądów przykładowo silniki benzynowe 2.0 16 v mają zwiększony apetyt na olej silnikowy potrafią “wypić” nawet 0,5 litra na 1000 km. a zużyte jednostki nawet 1 litr. Warto sprawdzić czy nasz silnik ma jakieś bolączki i do niego dostosować przeglądy.

Zostaw odpowiedź dla kiertir

Anuluj odpowiedź

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress