Mercedes Vision Van. Prezentacja samochodu użytkowego przyszłości.
Mercedes Vision Van: przyszłość u bram
Mało które pojazdy wzbudzają takie emocje, jak koncepty będące wizją przyszłości i najnowszych technologii. Rzadko kiedy jednak nadarza się okazja, aby poznać z bliska innowacje czekające na wdrożenie w dynamicznie zmieniającej się branży transportowej. Z tego chociażby powodu, ogromne emocje wśród dziennikarzy z całego świata przykuła prezentacja Vision Vana koncernu Mercedes-Benz, w której mieliśmy okazję uczestniczyć.
Inicjatywa adVANce
Technologie przyszłości rozwijane przez Mercedes-Benz Vans zawierają się w spójnej strategii okraszonej mianem adVANce. Celem prowadzonych badań jest dostosowanie gamy modelowej koncernu do zmieniającego się otoczenia branży transportowej. Kluczem do zrozumienia zachodzących fluktuacji jest proces urbanizacji. Do 2030 roku tereny miejskie ma zamieszkiwać bowiem ponad 2/3 światowej populacji. Stanowi to także jedną z wielu przyczyn dynamicznego rozwoju sektora e-commerce, który będzie stawiał największe wymagania wobec samochodów użytkowych przyszłości. Konsumenci coraz częściej wybierać będą właśnie sklepy internetowe, jako miejsce dokonywania codziennych zakupów produktów wymagających wręcz natychmiastowej dostawy. Zwiększenie efektywności pracy firm transportowych stanowi więc największe wyzwanie inicjatywy adVANce.
Vision Van synonimem efektywności
Podstawowym elementem strategii adVANce jest studium auta użytkowego przyszłości, a więc Vision Vana. Stanowi on ucieleśnienie wielu innowacyjnych technologii, które współpracując ze sobą mają za zadanie zwiększyć efektywność ostatnich faz dostaw aż o 50%. W jaki sposób Mercedes zamierza osiągnąć taki wynik? Odpowiedź na to pytanie zawrzeć można w dwóch słowach: automatyzacja i autonomizacja. Kluczem do przyspieszenia dostaw jest więc ograniczenie roli czynnika ludzkiego do obsługi mobilnego systemu transportowego na pokładzie vana przyszłości. Przypominać może to pracę pilota odrzutowca, którego obowiązki podczas lotu sprowadzają się przede wszystkim do kontroli i nadzoru nad autopilotem. Komputer natomiast, wykorzystując swoje moce obliczeniowe steruje parametrami pracy urządzeń pokładowych i silnika, dzięki czemu lot przebiega znacznie efektywniej.
Digital@vans
Inicjatywa adVANce opiera się na trzech filarach innowacji: digital, solutions oraz mobility. Pierwsza z nich związana jest m.in. z rozwojem telematyki, a więc pojęciem niezwykle ważnym w kontekście optymalizacji kosztów eksploatacji floty, ale i doskonale znanym także w polskich realiach. Absolutną nowość Vision Vana stanowi natomiast innowacyjny system zarządzania mobilnymi warsztatami. Osoba pracująca jako “złota rączka” w trakcie dnia roboczego zużywa narzędzia i akcesoria będące na wyposażeniu luku bagażowego pojazdu użytkowego. Chcąc uzupełnić stan magazynowy wykorzystuje aplikację w smartfonie, przez którą zamawia odpowiednie produkty. Istota innowacji polega jednak na dostawie, która odbywa się po godzinach pracy bezpośrednio do pojazdu i bez udziału właściciela. Dostawca samodzielnie odblokowuje drzwi vana poprzez swoją aplikację i uzupełnia stan produktów klienta.
Solutions@vans
Druga z inicjatyw Mercedes-Benz Vans opiera się na zwiększeniu efektywności załadunku oraz ostatniej fazy dostaw. Wszystko po to, aby móc zapakować więcej towarów i szybciej je dostarczyć. Koncept Vision Van został wyposażony w system nazwany mianem “slidera”, a więc zestaw pionowych kieszeni załadunkowych ułożonych warstwami, jedna obok drugiej. Kieszenie wyjmowane są i wkładane do luku bagażowego automatycznie przy pomocy robota. Pakowanie towarów odbywa się poza pojazdem, aby następnie kieszenie mogły zostać w całości włożone do przestrzeni załadunkowej vana. Dostęp do paczek podczas ich rozwożenia jest bardzo prosty. Kieszeń z daną przesyłką wysuwa się automatycznie po otwarciu tylnych drzwi.
Przyglądając się zdjęciom konceptu Mercedesa, uwagę przykuwają w szczególności drony na dachu pojazdu. Służą one autonomizacji ostatniej fazy dostawy, w której przypadku to właśnie drony mają być odpowiedzialne za dostarczenie przesyłki do kooperanta. Wykonując tę czynność lądują na dachu pojazdu osoby oczekującej na przesyłkę i tam też zostawiają zamówioną paczkę. Drony mają zasięg do 20km i latają ok. 15m nad jezdnią.
Mobility@vans
Ostatnia inicjatywa Vision Vana przyszłości związana jest ze zwiększeniem mobilności w odniesieniu do transportu dóbr i ludzi. Odnosi się to m.in. do rozwoju car-sharingu pojazdów użytkowych, a więc udostępniania ich klientom na krótki okres czasu. W kontekście globalnym ma służyć to zwiększeniu efektywności gospodarowania autami segmentu LCV, a więc także ochronie środowiska. System ogranicza się do obsługi przez dedykowaną aplikację na smartfona. Pojazd wypożyczyć można na godziny, a odblokowanie auta odbywa się zdalnie poprzez telefon komórkowy.
Kooperacja ze start-up’ami
Mercedes Vision Van integruje w sobie rozwiązania, nad którymi pracują grupy badawcze ze Stuttgartu, Berlina i Doliny Krzemowej. Łącznie strategię adVANce wdraża 200 osób, a budżet na najbliższe 5 lat oscyluje w granicach 500 mln euro. Nie bez znaczenia jest współpraca z rokującymi start-up’ami. Vision Van powstawał chociażby we współpracy z amerykańską firmą Matternet, która rozwija technologie związane z wykorzystaniem autonomicznych dronów do transportu towarów.
Choć konkretne daty dotyczące wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań do seryjnej produkcji nie są znane, to jednak postępujące zmiany w branży transportowej mogą cieszyć. Nie ma jednak wątpliwości, że z biegiem czasu dostarczanie towarów stanie się w znacznym stopniu zautomatyzowane i zautonomizowane, a rola człowieka zostanie ograniczona do funkcji nadzorczej.
Paweł Szyszka dla magazynu FlotaAutoBiznes
O kurcze, ten samochodów wygląda wystrzałowo! Niesamowity dizajn!
Zimny, bezduszny, bezwzględny, sterylny, wygląda jak pojemnik na strzykawki. Poza tym wyjątkowy.
Troszkę zalatuje kosmosem, może jestem staroświecki, ale ten styl nie bardzo do mnie przemawia. Niemniej jednak, niech próbują!